Geografi

Ligesidet sfæriske trekant

28. august 2020 af Volton - Niveau: 10. klasse

Hej derude

Ligesidet sfærisk trekant!!!

Jeg erfarer at denne relation    cos(a)-cos(a)^2  /  sin(a)^2    finder cos vinkel på en ligesidet sfærisk trekant.

Samtidig fandt jeg ud af af denne lille ommøblering af relationen finder cos a (altså siden)

cos(v)+cos(v)^2  / sin (v)^2       (skiftet minus til plus)

Det er KUN på ligesidede afæriske trekanter fra 60,0001°og helt op til 179,99°  at disse relationer er gangbare - Jeg fik så at vide af en her på portalen at det var umuligt og ikke passede - det finder jeg lidt underligt da jeg har fået det til at passe med samtlige ligesidede sfæriske trekanter jeg har lavet - mindst 25 stk. og som skrevet gik alle bare op -

Er der nogen der har evt, kommentarer til dette faktum!!!

vh Tonny


Brugbart svar (0)

Svar #1
28. august 2020 af Forår2020 (Slettet)

Du kan også bruge : cos (v)  = cos (s) / ( (1 + cos ( s) ), når du skal beregne vinklen

i en ligesidet sfærisk trekant. 

s = sidelængden


Svar #2
28. august 2020 af Volton

Super duper forår 2020 -  det var også mere en bekræftelse på at det var rigtigt det jeg skrev - altså med de 2 relationer - Jeg takker for den relation du har skrevet og vil strax lege lidt med den - God dag og week-end fra Tonny

PS - jeg gjorde denne "ommøblering" og fandt derved siden -   cos(s) = cos(v) / (1-cos(v))     hvilket faktisk er nøjagtig samme ommøblering som med de 2 andre relatioener jeg sendte ud - det er jo bare super!!!


Skriv et svar til: Ligesidet sfæriske trekant

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.