Matematik

HJÆLP!! HJÆLP!!

06. september 2020 af katrin1334 - Niveau: A-niveau

Funktionen f er givet ved forskriften  
f(x)=−((3)/(x))-2x+7 , x>0
Grafen for f har en tangent givet ved ligningen 
y = x +1
Tangenten rører grafen for f i punktet R . 
Punkterne P og Q er nulpunkter for f .
 
a) Bestem koordinatsættene til punkterne P , Q og R .
Der er blevet oplyst i opgaven at P og Q er nulpunkter for f. Dvs. at man kan betsmme koordinatsættene til punkterne P og Q ved at løse forskriften som en ligning. 

Jeg skal bestemme disse punkter i hånden, dvs. som en ligning, men jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal gøre det. Håber i kan hjælpe mig. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. september 2020 af Anders521

#0                                                                                                                                                                          1) For at bestemme koordinatsættet til punktet P og Q, skal du løse ligningen f(x) = 0 mht. x.                      2) For at bestemme koordinatsættet til punktet R, skal du løse ligningen y = f(x) mht. x.                                      3) Dernæst kan 2.koordinatet til punkterne bestemmes.


Svar #2
06. september 2020 af katrin1334

ja men ved ikke helt hvordan jeg skal bestemme  koordinatsættet til punktet P og Q, ved at løse dem som ligninger, da der er 2 x-værdier, så jeg ved ikke hvordan jeg skal isolere x i ligningen.


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. september 2020 af Anders521

#2 Du har at f(x) = 0 ⇔  (-3/x) - 2x +7 = 0 ⇔ -2x2 + 7x - 3 = 0. Mon ikke du kan løse denne 2.gradsligning?


Svar #4
06. september 2020 af katrin1334

ja det kan jeg godt, tusind tak for hjælpen. 


Skriv et svar til: HJÆLP!! HJÆLP!!

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.