Dansk

AKUT HJÆLP

05. oktober 2020 af hjæptaak - Niveau: 9. klasse

Hej.

Jeg er lidt i tvivl om hvilket ord der skal stå i denne her sætning:

HELT PRÆCIST HENAD AFTEN skulle den lille fyr på størrelse med en lastbil have ramt havoverfladen et sted ude i Atlanten, hvor den Atlantiske Højderyg løber som et dårligt helet sår fra Island i nord gennem Azorerne og helt ned til Brasiliens østkyst med en sådan saft og kraft, at selve nedslaget ville udløse en kædereaktion af undersøiske vulkanudbrud, som tilsammen ville skabe en enorm tsunami, der ville lægge det meste af Amerika og mindst hele Europa øde. Og hvad er Jorden uden USA og Europa? Netop. Gået (over, ned, under, væk). I hvert fald rimelig underdrejet. Men på den anden side absolut guld værd for Irans chancer til VM i fodbold. Og så alligevel ikke. For de skulle efter planen spille deres første kamp 11. juni klokken 18.00 i Nürnberg, som jo ikke længere var der på grund af (flodbredden, flodlejet, flodmundingen, flodbølgen) – ligesom modstanderne fra Mexico også måtte (forrykkes, forventes, fortrydes, foreviges) at have været i det mindste stærkt præget af afbud. 

Jeg ved ikke om der skal stå forrykkes, forventes, fortrydes eller foreviges.

Her er linket til teksten http://webproever.gyldendal.dk/layouts/pdffiles/retstavning/9klasse_laeseproever/laeseproeve2.pdf

Tak på forhånd.


Svar #1
05. oktober 2020 af hjæptaak

Man plejede at få hurigt svar på sine spørgsmål på Studieportalen, men nu tager det mindst 2 timer for mig at få svar. Det er en god hjemmeside hvor man får god hjælp men det tager desværre alt for lang tid nu, hvilket jeg ikke er særligt glad for.


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. oktober 2020 af Moderatoren

Gennemsnitlig svartid er 1 t. 27 min. Man får normalt hurtigere svar, hvis man skriver gode overskrifter og ikke fx "AKUT HJÆLP".

Hvis du slår ordene op, så kan du læse deres betydning og finde ud af hvilket ord, som passer ind i teksten.


Brugbart svar (1)

Svar #3
06. oktober 2020 af Stygotius

Tror du at du kan tillade dig at klage over den tid det tager at få hjælp?

Er du klar over at de der hjælper sådan nogen som dig her, er folk der gør det frivilligt og som regel så hurtigt som de  kan. Tror du at du kan kommandere rundt med andre mennesker fordi du ikke får det som du vil have det ??  

Du kan vist godt regne med at du INGEN hjælp får så længe du opfører dig om du gør og udtrykker dig så både groft og forvrøvlet som tilfældet er. Du taler om "denne sætning" men indlægger et afsnit på ikke mindre end 10 linjer.  


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. oktober 2020 af StoreNord

flodbølgen
forrykkes


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. oktober 2020 af Stygotius

Hele teksten  i # 0 er et håbløst miskmask af sprogligt nonsens.


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. oktober 2020 af StoreNord

Jeg tror nu ikke, det er #0's skyld.


Brugbart svar (0)

Svar #7
06. oktober 2020 af Stygotius

Næh måske, Gyldendals tekst er jo også ret ringe, men det er  ikke forbudt at tænke selv.


Skriv et svar til: AKUT HJÆLP

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.