Matematik
Fjerdegradsligning
Hej jeg har problemer med denne opgave, (vedhæftet), håber nogle kan hjælpe
på forhånd tak
Svar #1
07. oktober 2020 af Anders521
(a) Dividér funktionen O med x; (b) Differentiér funktionen O (led for led) og dernæst løs nævnte ligning O '(x) = E(x) (c) Indse at funktionen F er et 2,gradspolynomium og brug toppunktsformlen
Svar #2
07. oktober 2020 af ilovemath99
Hejsa.
a) Her skal du blot sætte x = 10000 , O(x) er selv en funktion med hensyn til x, dvs den skal beregnes med den pågældende x-værdi også, og dermed kan du bestem enhedsomkostningen(E(x)).
Så vi har:
x= 10000
E(10000) = O(10000) / 10000, hvor O(x) er den funktion fra opgaven for omkostningerne.
Jeg fik det til :
E(x) = 2142.2 kr. pr. enhed
b) Hvis du bruger maple, så bare definerer funktion O(x) og sætte mærke(apostrof) efter O, så skal det meget gerne differentieres. Resultatet skal du sætte lig med E(x).
Jeg fik O'(x) til:
O'(x) = 0.00001374*x2-0.1*x + 184.2
Og så sætte det lig med E(x).
O'(x)=E(x)
Jeg forstår det sådan, at du skal sætte den beregnet E(x) værdi ind og isolere for x.
Så vi få:
O'(x) = 2142.2 => x = 16118.83, x = -8840.81
Og så kigger du på intervallet for x:
5000 <= x <= 20000 , så løsning er den første x-værdi, fordi den ligger ind i intervallet for x-værdier(som kaldes Definitionsmængde(Dm(f)).
Så facit:
x = 16118.83
Hvis du vil gerne finde punkt på grafen(plot funktionen) så koordinaterne til punktet er: (16118.83;E(16118.83)).
c) Her skal du finde maks værdi til x(maksimum). Du må enten gør en pænt funktions undersøgelse med Dm, grafer og intervaller og springe direkte til løsningen ved at undersøge ekstrema, dvs differentiere funktionen F og sætte den lige med 0, dermed kan du finde x-værdier, som er de pågældende ekstremumpunkter og så ved hjælp af fortegnsvariation undersæge ændring fortegnet af y-værdier. Du skal bare huske at de spørge dig om maksimum i det interval.
Skriv et svar til: Fjerdegradsligning
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.