Matematik

Andengradsligning

08. oktober 2020 af UCL (Slettet) - Niveau: B-niveau

Jeg har ligningen : 

2x + 3

2x = -7

x= -7

2

Jeg forstår ikke løsningen af ligningen, er der en som vil fortælle mig de hvordan vi får : 2x -7 og hvordan vi tilsidst får : x   =  -7

2

Svar #1
08. oktober 2020 af UCL (Slettet)

Jeg ved der er 2 løsninger til ligningen, men jeg vil se om jeg ikke godt kan forstå den anden løsning, hvis jeg forstår hvordan vi kommer frem til resultatet af denne

Brugbart svar (0)

Svar #2
08. oktober 2020 af mathon

Du oplyser ingen ligning.

Svar #3

Undskyld , ligningen ser sådan ud

2x+ 32= 16

Brugbart svar (0)

Svar #4
08. oktober 2020 af mathon

Det er en førstegradsligning med én løsning

\small \small x=\frac{7}{2}

Svar #5

Ja jeg kom til at skrive ligningen forkert op. Det er  et eksempel fra bogen:

2x + 32  = 16

2x  =        -7

x     =           -7

2

Men jeg forstår ikke hvordan man kommer fra til resultatet, altså hvordan man løser ligningen. Hvordan ved man at :  2x   = -7

Brugbart svar (1)

Svar #6
08. oktober 2020 af Jiraiya

Hej UCL. Som Mathon skrev er det en første gradsligning med facit x = 7/2

2x+32 = 16

<=> 2x+9 = 16

Du minusser med 9 på begge sider så:

<=> 2x = 16-9

<=> 2x = 7

<=> x = 7/2

Brugbart svar (1)

Svar #7
08. oktober 2020 af PeterValberg

#0 Du kludrer noget rundt i det, - du benytter over skriften "Andengradsligning"
     og skriver en førstegradsligning (eller noget, der MÅSKE er det), det er noget rod.
     Det er ikke en andengradsligning medmindre, at det er den ubekendte, der er "i anden".

Upload et billede af opgaven, så er vi da i det mondste sikre på,
at vi svarer på det rigtige, når du nu  ikke formår, at formulere dit
spørgsmål, så det giver en eller anden form for mening.....

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Brugbart svar (0)

Svar #8
08. oktober 2020 af Anders521

#6 Rettelse: Du trækker 9 fra på begge sider.

Brugbart svar (0)

Svar #9
08. oktober 2020 af PeterValberg

Du minusser med 9 på begge sider så:

Man "minusser" IKKE....
Man subtraherer, trækker fra, bestemmer forskellen eller finder differensen...
Men man "minusser" bestemt ikke....det er børnehave-matematiksprog og
det er bestemt hverken korrekt eller kønt...

- - -

mvh.

Peter Valberg
(YouTube)

Svar #10

mathon og Jiraiya tak for hjælp. Peter Valberg: ja jeg skulle have sat et billede op af stykket med det samme. Det beklager jeg. Der står som der også er blevet sagt at det er en førsgradsligning. Jeg tror jeg blev forvirret idet det stykket står under 2gradsligninger i min matematikbog, og at det står et af leddene står i anden potens. Jeg ved ikke om det altid er konstanten a som skal stå i anden potens at man så kan se det er en andengradsligning. Stykket : (2x + 3)^2 = 16 er delt op i to dele som det er forklaret på billedet . Resultatet 16 bliver til y^2 =16 = -4 V y = 4. Og deler man så ligningen op efter -4 og 4 giver det to resultater : -x 7/2 og 1/2 .

Svar #11

-

Brugbart svar (1)

Svar #12
08. oktober 2020 af Jiraiya

Hej UCL

a, b og c er koefficienter.

Hvis vi f.eks. har en andengradsligning 4x2 + 30x-34 = 0 så er koefficienterne

a = 4

b = 30

c = -34

Som der står i din øvelse så udtrykker koefficienterne et vilkårtligt tal hvor a=/=0.

I dit eksempel skal a ikke være i anden potens men a skal ganges på x2, b skal ganges med x osv. Du kan tænke på det som at der var et usynligt gange tegn mellem ax = a*x2 og bx = b*x.

Vh Jirayia

Brugbart svar (0)

Svar #13
08. oktober 2020 af Anders521

#10 Det såkaldte "stykke" du taler om, er en andengradsligning, hvor forfatteren vælger at skrive y2 = 16, hvor := 2x + 3. I ligningens nuværende form optræder der ikke et koefficient a. Det gør der selvfølgelig, hvis du vælger at omskrive ligningen. 

P.S.                                                                                                                                                              Årsagen til forfatterens gennemgang skyldes nok, at der undgås brugen af kvadratrods-operationen. 

Brugbart svar (0)

Svar #14
09. oktober 2020 af mathon

Når man går fra 
                            \small \begin{array}{lllll} \textup{N\aa r man g\aa r}\\ \textup{fra }&ax^2+bx+c=0\\\\ \textup{til l\o sningsformlen}&x=\frac{-b\mp\sqrt{d}}{2a}\\\\ \textup{foretages omskrivningen}&ax^2+bx+c=a\left ( x+\frac{b}{2a} \right )^2+\frac{-d}{4a}&\textup{s\aa \ man har et kvadratisk led.}\\\\ \textup{Det er derfor at g\aa }&\textup{over \aa en efter vand }\\ \textup{at omskrive}&\textup{den modsatte vej, n\aa r man i forvejen}&\textup{\textbf{har} et kvadratisk led.}\\\\\\ &\left ( 2x+3 \right )^2=4^2\\\\& 2x+3 =\mp4\\\\& 2x=\mp4-3\\\\& x=\frac{\mp4-3}{2}\\\\& x=\left\{\begin{matrix}-\frac{7}{2}\\\frac{1}{2} \end{matrix}\right. \end{array}

Skriv et svar til: Andengradsligning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.