Kemi

SYRE-BASE HASTER

10. oktober 2020 af raqu4 - Niveau: A-niveau

Hej, jeg er i gang med en rapport, hvor vi skal finde hvor på titrerkurven er pufferkapaciteten størst. Jeg har læst på en hjemmeside, at  "En pufferopløsning har den største pufferkapacitet ved pH = pKs". I det her tilfælde har vi jo to pKs-værdier, hvordan ved jeg så, hvor er pufferkapaciten er størst??

på forhånden tak

Vedhæftet fil: fffff.png

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. oktober 2020 af mathon


Svar #2
10. oktober 2020 af raqu4

men hvad hvis man skal bestem størst pufferkapacitet rent grafisk, altså bare når man kigger på titrerkurven???


Brugbart svar (0)

Svar #3
10. oktober 2020 af Jiraiya

Hej Raqu4

Rent grafisk er bufferkapaciteten størst ved pH = pKa hvor koncentrationen af syre er lig med koncentrationen af base. Dette finder du ved at finde ækvivalens punktet også halvere volumen og aflæse på y-aksen.

Vh Jiraiya


Svar #4
10. oktober 2020 af raqu4

men der er to pKa værdier 1. pKa=2,14 og 2. pKa=9,73 (jeg har velhæftet titrerkurven), hvordan skal man så gør det?? (håbet ikke at det er et dumt spg.)


Brugbart svar (0)

Svar #5
11. oktober 2020 af mathon

                 \small \begin{array}{llllll} \beta_{\textup{max 1}}=0.576\cdot C_{\textup{total 1}}&\textup{ved }pH=pK_{s 1}\\\\ \beta_{\textup{max 2}}=0.576\cdot C_{\textup{total 2}}&\textup{ved }pH=pK_{s 2}\\\\ \beta_{\textup{max 1}}>\beta_{\textup{max 2}}&\textup{da } C_{\textup{total 1}}> C_{\textup{total 2}} \end{array}

der foregår jo en fortynding ved tilsætning af titrator op til første ækvivalenspunkt.


Brugbart svar (0)

Svar #6
11. oktober 2020 af lorinos

Så pufferkapacitet er størst i 1.pKs værdi, ik?

Brugbart svar (0)

Svar #7
11. oktober 2020 af mathon

Jo.


Skriv et svar til: SYRE-BASE HASTER

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.