Matematik
potensfunktioner
jeg ved ikke hvorfor men af en eller anden grund har jeg stadigvæk svært ved at forstå potensfunktioner og hvordan og hvorfor man bruger den. Eksponentielle funktioner har jeg forstået udmærket hvad det er, men kan nogen af jer give mig et eksempel med potensfunktioner?
Svar #1
05. november 2020 af Mathias7878
Måske ville det give mening at læse
https://www.webmatematik.dk/lektioner/matematik-c/funktioner/potensfunktioner
Svar #3
05. november 2020 af nutellaelsker
nu håber jeg ikke at jeg er til besvær men det der bare forvirrer mig er alt det her der står inde på webmat, og jeg har også prøvet at forstå det andre steder men uden held:
Vi kan se på grafen, at når x vokser med 200% (dvs. vi ganger med 3), så vokser y med 100% (dvs. vi ganger med 2).
Når x=1, og vi stiger 200%, er vi oppe på 3. Og y er steget med 100% (fra 4 til 8)
Når x=5, og vi stiger med 200%, er vi oppe på 15. Og y er steget med 100% (fra 11 til 22).
ud fra alt det ovennævnte hvordan ville forskriften se ud? jeg er idt forvirret om hvad der er hvad her. Altså er x 1 eller? og B er det 4? hvad med A er det så 200
så f(x) = 4 * 1^3, men dette giver jo ikke mening?
Håber nogen kan hjælpe mig med at forstå potensfunktioner da jeg er ved at blive rundforvirret :-D
Svar #4
05. november 2020 af nutellaelsker
her er det andet billede fra webmat jeg tog
Svar #7
05. november 2020 af ringstedLC
Den fede tekst forklarer vækstforholdet ved en potensfunktion; altså procent-procent-vækst.
Grafen gennemløber (1,4) og (3,8):
Bemærk iøvrigt ligheden med formlen for lineært a.
Skriv et svar til: potensfunktioner
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.