Matematik

Den elegante flaske

10. november 2020 af aaali8220 - Niveau: B-niveau

Hej, jeg ved ikke helt hvordan jeg skal gøre her..

Bryggeriet vil lave en ny øl inspireret af Egyptens pyramider. I får derfor følgende opgave:

Design en flaske, som kan indeholde 0,7 liter. Flaskens nederste del skal være kasseformet med kvadratisk bund, og den øverste del skal være en pyramide. Se nærmere på figuren. Pyramiden skal have en åbning øverst, men hullet bores senere, så det skal I ikke tænke på.

I skal designe flasken, så det samlede materialeforbrug bliver mindst muligt.

Jeres chef ved, at I er dygtige, så han giver jer kun følgende ekstra oplysninger:

• En pyramides rumfang V er givet ved , hvor G er grundfladens areal og h er pyramidens højde.
• En pyramides overfladeareal A (de 4 trekantede sider) er givet ved A = 2 · a · l, hvor a og l er de længder, der er vist på figuren. l kan udregnes ved hjælp af Pythagoras' sætning.

Svar #1
10. november 2020 af aaali8220

.

Brugbart svar (0)

Svar #2
10. november 2020 af MandenMedMangeHatte

Hvad har du prøvet? Hvor går det galt?

Svar #3
10. november 2020 af aaali8220

Jeg ved ikke helt, hvordan jeg skal forsætte fra de oplysning jeg har fået. 

Brugbart svar (0)

Svar #4
10. november 2020 af Eksperimentalfysikeren

Start med at skrive det samlede udtryk for rumfanget op. Sæt det lig med de 0,7L og isoler a eller h.

Find så udtrykket for overfladens areal og indsæt det udtryk, du har for a eller h. Differentier den funktion, du er kommet frem til og find minimum af funktionen.

Skriv et svar til: Den elegante flaske

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.