Religion

Perspektivering til "spørgsmålet om rent og urent" (Mark 7 1-23)

30. november 2020 af JulieL123 - Niveau: C-niveau

Hej,

Jeg sidder med en tekst jeg skal perspektiverer til en anden tekst, og jeg er i tvivl om, hvilken det skulle være?

Håber I vil hjælpe


Brugbart svar (0)

Svar #1
30. november 2020 af MaiiDevon

Hej!

Prøv at læse følgende:

https://jesusnet.dk/svar/hvornaar-er-man-uren/

Det, at Jesus og farisæerne har en diskussion om loven, hvor farisæeerne følger loven til punkt og prikke (renhedsforskrifterne 3. Mos. 21), mens Jesus udfordrer dem ved at nytænke den og evt. bryde den, kan perspektiveres til følgende tekster:

Aksplukningen på sabbatten (Luk., 6, 1)
Helbredelsen af manden med den visne hånd (Luk., 6, 6)
Helbredelsen af den krumbøjede kvinde (Luk., 13, 10)
- Helbredelsen af manden med vand i kroppen (Luk., 14, 1)

I alle disse tekster helbreder Jesus personer på sabbatten og bryder dermed loven. For sabbaten skal holdes hellig ifølge Moseslovens 4. bud: "Husk sabbatdagen og hold den hellig. I seks dage må du arbejde og gøre alt, hvad du skal; men den syvende dag er sabbat for Herren din Gud. Da må du ikke gøre noget som helst arbejde..." (2. Mos., 20)

Ellers kan den selvfølgelig perspektiveres til renhedsforskrifterne. Jesus provokerer igen farisæeerne og bryder loven, når han erklærer al mad for 'ren'. Jøderne har mange love, der dikterer renhed fx loven om hvad, der kan spises og hvordan, det skal tilberedes: Kosher-mad:

Bestemmelser om præseskabets hellighed (3. Mos., 21)
- Loven om rene og urene dyr (3. Mos., 11)
- Bestemmelser om rene og urene dyr (5. Mos., 14)


Jesus beskylder ofte farisæerne for at være magtsyge og fortolke overleveringene af Guds ord forkerte. "I sætter Guds rod ud af kraft med jeres egen overlevering. Og meget andet af den slags gør I."

Jeg håber, at det var en hjælp.


Skriv et svar til: Perspektivering til "spørgsmålet om rent og urent" (Mark 7 1-23)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.