Fysik

Det skrå kast

12. december 2020 af superhesten - Niveau: A-niveau

Hej 

Jeg har følgende opgave som jeg er gået i stå i. Kan virkelig ikke forstå hvad jeg skal gøre. Nogen der kan hjælpe?


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. december 2020 af peter lind


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. december 2020 af peter lind

I den lodrette retning er sy = vy*t-g : brug dette til at bestemme vy.Endvidere er v*sin(α) = vy. hvor α = 37º. Brug derefter dette til at finde de totale hastighed v. Dernæst finder du vx og den søgte afstand af vx*t


Svar #3
12. december 2020 af superhesten

Hej Peter, 

De formler du skriver op står ikke i min formelsamling. Kan du måske uddybe lidt mere? 


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. december 2020 af peter lind

Undskyld der er også en fejl i den første ligning. Der skal stå sy = vy*t-g't2


Brugbart svar (0)

Svar #5
12. december 2020 af mathon

               \small \begin{array}{lllll} \textbf{Det skr\aa \ kast:}\\ \textup{Hastighed:}&\textbf{v}=\begin{pmatrix} v_{0x}\\ v_{0y}-g\cdot t \end{pmatrix}\\\\ \textup{Stedvektor:}&\mathbf{r}=\begin{pmatrix} x\\y \end{pmatrix}=\begin{pmatrix} v_{0x}\cdot t\\ \frac{-g}{2}\cdot t^2+v_{0y}\cdot t+y_0 \end{pmatrix}\\\\& y=0=\frac{-9.82\;\frac{m}{s^2}}{2}\cdot \left (1.92\;s \right )^2+v_0\cdot \sin(37\degree)\cdot(1.92\;s)+(2.13\;m) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. december 2020 af mathon

               \small \small \begin{array}{lllll} \textbf{Det skr\aa \ kast:}\\\\ \textup{Vandret afstand:}&x=v_{0x} \cdot (1.92\;s)=v_0\cdot \cos(37\degree) \cdot (1.92\;s)\end{array}


Svar #7
12. december 2020 af superhesten

Hej Mathon og Peter, tak for hjælpen. Det betyder meget for mig


Skriv et svar til: Det skrå kast

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.