Religion

Islam

09. januar 2021 af maria2016 - Niveau: C-niveau

Hej nogle som kan hjælpe mig med dette spørgsmål:) 

Giv et eksempel på en person eller organisation indenfor islam i Danmark, der er hhv. traditionalistisk, modernistisk, fundamentalistisk, sekularistisk. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. januar 2021 af Justitia

Du må lige selv komme ind på banen her.

Er sikker på, at du kan finde nogle selv.


Brugbart svar (0)

Svar #2
09. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Prøv at undersøg sunni, shia muslimerne.. lav en komparativ analyse af dem og find frem til hvem er traditionsbundet og hvem er mere modernistisk,  eventuelt  også tjek op på gruppen "kaldet til Islam" 


Svar #3
09. januar 2021 af maria2016

#1 jeg bliver bare lidt forvirret over at finde en person indenfor islam i Danmark, altså jeg tænkte imaner må være traditionalistisk, men ved bare ikke præcis om en person


Svar #4
09. januar 2021 af maria2016

# 2 jeg tænkte Sherin Khankan, som er mere modernistisk 


Brugbart svar (0)

Svar #5
09. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Ja, det kunne være en mulighed og så lave en sammenligning med den omtalte imam Abu Bilal i moskeen på Grimhøjvej eventuelt


Svar #6
09. januar 2021 af maria2016

#5 ej ja tusind tak det lyder som en god idee, vil du ikke sige at han er traditionalistisk, fordi tager udgangspunkt det fra gamle dag 


Brugbart svar (0)

Svar #7
09. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Jo, imam Abu Bilal, vil være den traditionsbundet imam. Det er dog vigtigt at fremhæve det at være traditionalist ikke nødvendigvis vil karakteriseres som en radikalist. Herom kan du sidestille begrebet traditionalist med os dansker, som er særdeles traditionalistisk på mange områder. Eksempelvis juletraditioner med grantræ, sang, julegudstjenester juleaften, påskemiddag og lam til påske. Derfor vil jeg nok nærmere bruge et andet ord en traditionalist for at understrege, hvad du  i grunden vil fremhæve. Så anvend hellere radikalist eller en der går ind for sharia: ("Vej",oftes kategoriseret som den sande vej) en bogstavelig opfattelse af islam


Svar #8
09. januar 2021 af maria2016

# 7 nårhh ja nu forestår jeg det, mange tak for hjælpen :) 


Brugbart svar (0)

Svar #9
09. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Håber det hjalp lidt til en bedre forståelse, måske er det blot mig der finder traditionalist som værende lidt tvetydigt at bruge og derfor aldrig vil anvende dette begreb. (-: måske du kunne anvende fundamentalist, som du også selv skrev om i første indlæg, når du skal beskrive Abu Bilal


Svar #10
10. januar 2021 af maria2016

Ja det hjalp virkelig meget, endnu engang tusind tak 


Skriv et svar til: Islam

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.