Religion

religion

12. januar 2021 af maria2016 - Niveau: C-niveau

Hej håber der er nogle som kan hjælpe mig jeg er itvivl om hvad han er modernist, sekularist, traditionalist, fundamentalist? og hvad er imamens hovedargumenter? 

https://www.information.dk/debat/2020/10/danske-muslimer-afskaaret-sjaelen-islam-goer-religionen-haard-firkantet 


Svar #1
12. januar 2021 af maria2016

Altså jeg har en fornemmelse på han er modernist, da han ser islam på en lidt mere moderne måde


Brugbart svar (0)

Svar #2
12. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Enig, tolker ham som modernist idet han med denne udtalelse" Som troende muslim mærker, man en spirituel forbindelse til sin Herre" Hihi, faktisk lyder det som en slags light udgave af islam, måske en alternativ tolkning, måske kunne man forestille ham som en shopper i det religiøse supermarked.Han lyder som en der  håndplukker lidt hvad der passer ham fra forskellige religioner.


Svar #3
12. januar 2021 af maria2016

Ja helt enig, men desværre forstod jeg ikke helt hvad han mente med "som troende muslim mærker, man en spirituel forbindelse til sin Herre", desuden synes du ikke at hans hovedpointerne i artiklen er at se hvordan en god muslim er og hvad islam for de muslimer, der lever i det danske samfund er? Er der ellers en anden hovedpoint jeg havde glemt. 


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Hm, for mig virker han som en ulv i fåreklæder og har travlt med at anklage andre der tolker Koranen bogstaveligt, men samtidig,tyder det på at han selv  beboer den gamle tolkning. Hvorfor siger jeg det, jeg anser den her sætning ret fanatisk... "Og af hele skabelsen omfatter denne kærlighed, hengivenhed og ærbødighed først og fremmest Guds særligt udvalgte profeter og sendebude og af dem alle i særdeleshed profeten Muhammed, fred være med ham. Koranen beskriver ham som »et strålende eksempel«, »en barmhjertighed for alle verdenerne« og »en yderst strålende karakter«. Han er Barmhjertighedens Profet"


Svar #5
12. januar 2021 af maria2016

Ja det rigtig, men bliver lidt forvirret over at han tolker koranen bogstaveligt, det vil sige at han måske også kunne være fundamentalistisk, men er ikke sikker på at han tager det seriøst. Desunden ved du om man godt kan sige at han kritisere muslimer som bor i dk ved at sige at de ikke er så troene. 


Brugbart svar (0)

Svar #6
12. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Nej, du bør nok læse noget mere om ham for at finde frem til om han er modernist eller ej.. den artikel udgiver han sig for noget han ikke er. Til dit andet spørgsmål så ja, det er netop det han gør, men om han har sit på det rene er ikke sikkert. Derfor mener jeg du bør finde en anden og tag udgangspunkt i, som er modernist. :-) Det ville være mit råd

Svar #7
12. januar 2021 af maria2016

Super tusind tak 


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Prøv eventuelt at læse lidt om abdul wahid pedersen

Svar #9
12. januar 2021 af maria2016

Yes det skal jeg nok, 

Har lige læst at i dr.dk står der at "Det danske imam Abdul Wahid Pedersen forsvarer stening som straf, fordi det er noget, Gud har beordret, og det kan man som muslim ikke sætte sig over. Han understreger, at stening ikke ville være i orden i Danmark", han virker mere traditionalist og troende 


Brugbart svar (0)

Svar #10
12. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Nå for pokker da.. jeg ved ikke, hvorfor jeg havde ham i sigte som værende modernist.. så må du finde en anden.. hvad med fatih alev måske han var en mulighed

Svar #11
12. januar 2021 af maria2016

Jo det skal jeg nok, men endnu engang tusind tak for hjælpen :) 


Brugbart svar (0)

Svar #12
12. januar 2021 af Absalon1201 (Slettet)

Ingen årsag. :-)

Skriv et svar til: religion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.