Andre fag

kipræle

13. januar kl. 20:04 af MEKAZINTSHEME - Niveau: 9. klasse

hej 

Er der en dr kan forklare mig hvordan kipræle virker?

tak for hjælp


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. januar kl. 22:24 af ringstedLC

Du fik en grundig forklaring i https://www.studieportalen.dk/forums/thread.aspx?id=1992226#1992230. Hvis den ikke forstås, så spørg i den oprindelige tråd.


Brugbart svar (0)

Svar #2
13. januar kl. 23:20 af Eksperimentalfysikeren

Jeg gætter på, at det du spørger om, er, hvordan kipfunktionen er realiseret, altså, hvilke dele er der, og hvordan samarbebjder de?

Der er flere måder at gøre det på. Én mulighed er, at der er en vippeanordning, omtrent som en almindelig vippekontakt, men med en plade vinkelret på midten af vippen. En elektromagnet kan presse en stang mod midten af vippen. Midterpladen bevirker, at stangen skubbes til siden, så den kommer til at trykke på den ene ende af vippen, som så vipper. Næste gang magneten aktiveres står vippen og dermed midterpladen i den modsatte stilling, så stangen kommer ned på den anden side af miderpladen og dermed trykker på den anden ende af vippen.

Et kiprelæ af omtrent denne opbygning findes i mange ældre Märklinlokomotiver. Her er elektromagneten dimensioneret, så den ikke trækker ved spændinger under ca. 20V. Et tryk på en knap på transformatoren sender en spænding på 24V ud til lokomotivet. Derved trækker elektromagneten og skifter vippemekanismen. Denne er dog udført lidt anderledes. Det er en specielt udskåret plade, der drejer om en aksel. Mens magneten er aktiv, presses pladen ud fra sin normale plan, så der dannes ikke forbindelse til den nye position før spændingen falder til det normale niveau. Derved undgår man at motoren får 24V. Relæet skifter mellem to modsatrettede viklinger i motorens stator, hvorved motorens omløbsretning vendes. Kan du komme til at kigge i et gammelt lokomotiv skal du dog være opmærksom på, at det kan have et relæ med en ekstra funktion, nemlig aktivering af afkobling af vogne.


Brugbart svar (0)

Svar #3
15. januar kl. 10:03 af Eksperimentalfysikeren

Hvis du med Google søger efer "Märklin relais" (fransk stavemåde!) kan du finde billeder af mange Märklinting. Der er nogle billeder af kiprelæer. De fleste er ret intetsigende, fordi man ikke kan se mekanismen ordentlig. Der er dog et billede af et relæ med 8 stillinger. Man kan klart se en gaffel, der kan dreje et tandhjul med savtakkede tænder. Derudover er der mange billeder af et andet af firmaets relæer. Det er en grå kasse med en lille pind oven på, nogle ledninger ud af siden og to bøsninger i enden. Det er et dobbeltspole relæ, hvor den ene spole skifter den ene vej og den anden spole den anden vej.

Tendensen i dag er nok en overgang til rent elektroniske relæer. Her er det centrale i et kiprelæ en J-K-flipflop. Den findes i mange udgaver som integreret kreds.


Skriv et svar til: kipræle

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.