Dansk

Metafor

20. januar 2021 af annoym2020 - Niveau: 7. klasse

Hej:)

Er der nogle der ville være forklare mig hvad et metafor er ?

- Mange tak


Brugbart svar (2)

Svar #1
20. januar 2021 af LazyJones

https://indidansk.dk/metafor

Et metafor er en beskrivelse, der skaber et billede i hovedet af lytteren/læseren.

Hvis jeg fx. siger, at min hals føles som Sahara-ørkenen, så er det en måde at fortælle på, at jeg er tør i halsen. Med en metafor. Her et sted, der netop er kendt for at være meget tørt.


Brugbart svar (1)

Svar #2
20. januar 2021 af Stygotius

Ordet "metafor" er fælleskøn, dvs. det  hedder en metafor, det er ikke intetkøn, og det hedder ikke et metafor.

En metafor er et udtryk som er taget fra én bestemt sammenhæng og brugt i en helt anden sammenhæng.

Når man f.eks. siger  "han skød på mål", har man taget et udtryk fra den militære verden og brugt det om en sport, nemlig fodbold,  fordi "at skyde" er noget som soldater gør.

Når man taler om et  "bords ben"  eller  en "stols arme", har man brugt udtryk fra menneskets krop og brugt dem i en anden sammenhæng, nemlig om møbler.

Hvis man siger "Det var et led i en udvikling", har man taget et udtryk fra  en kæde og brugt det om delene i en udvikling.

Det  er altsammen eksempler på brug af metaforer, dvs. billedagtige udtryk.


Skriv et svar til: Metafor

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.