Fysik

Øjeblikshastighed

03. februar 2021 af Thifo1507 - Niveau: B-niveau

Hej. Hvordan kan man regne øjeblikshastighed ud? Sådan step by step.

Jeg ved at v(t)=s'(t). Men hvad gør man når man har ingen stedfunktion og kun har en graf?

Jeg har nemlig en opgave, hvor man skal tegne tangent ind i forskellige tidspunktet (t=20, t=50 og t=90), men så er jeg gået i stå. For jeg ved ikke rigtigt hvordan jeg skal komme videre efter jeg har tegnet tangent. Jeg har prøvet v=s/t, men jeg får forkert resultat, og det er virkelig frusereret!

Hjææælp.

Vedhæftet fil: graf øjeblikshastighed.pdf

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2021 af mathon

                \small \small \small \begin{array}{lllll} \textup{Momentanfarten}&s{\, }'(t)=v(t)=\frac{\mathrm{d} s}{\mathrm{d} t}\\\\ \ \textup{som er tangenth\ae ldningen}& \textup{i punktet }(t,s(t))\textup{ der kan afl\ae ses}/ \textup{m\aa les p\aa \ grafen.} \end{array} 


Svar #2
03. februar 2021 af Thifo1507

Jeg HAR jo prøvet v=s/t (160/50) og jeg fik jo til 3,2 m/s, som overhovedet ikke passer. Hvad fanden gør jeg så forkert? Og jeg ved godt at man skal differentiere funktion, men jeg har jo slet ikke noget funktion. Den eneste jeg har er en graf.


Brugbart svar (0)

Svar #3
03. februar 2021 af Sveppalyf

I t=50s er tangenten vandret, dvs. at hældningen er 0. 

v(50s) = 0 m/s


Skriv et svar til: Øjeblikshastighed

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.