Dansk

Motivanalyse

03. februar 2021 af august543 - Niveau: B-niveau

Hej

Kan man godt skrive at motivet er: fordømmelsen af fede?

Kan man også sige at motivet er: Alle kroppe er gode kroppe?

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2021 af Stygotius

Du må da skrive hvad det er motivet for  du mener.


Svar #2
04. februar 2021 af august543

#1

Du må da skrive hvad det er motivet for  du mener.

Hvad mener du helt præcist?:)


Brugbart svar (0)

Svar #3
04. februar 2021 af Stygotius

Jamen, -du siger bare "Motivet er fordømmelse af fede".  Hvad er det for et motiv du snakker om???

Det nævner du slet ikke.


Svar #4
04. februar 2021 af august543

#3

Jamen, -du siger bare "Motivet er fordømmelse af fede".  Hvad er det for et motiv du snakker om???

Det nævner du slet ikke.

Jeg har læst en novelle der drejer sig om fedme og måden samfundet fordømmer det på. Derefter havde jeg tænkt mig at skrive at motivet var fordømmelsen af fede. Jeg var mere i tvivl om, om man kunne formulere sætningen på den måde:)


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. februar 2021 af Stygotius

Det ville gøre det meget bedre at du skrev: "fede mennesker/personer"


Svar #6
05. februar 2021 af august543

#5

Det ville gøre det meget bedre at du skrev: "fede mennesker/personer"

Altså at motivet er fede mennesker?:)


Brugbart svar (0)

Svar #7
05. februar 2021 af Stygotius

Ja, det er da det du mener med "fede"


Svar #8
05. februar 2021 af august543

#7

Ja, det er da det du mener med "fede"

Men kan man ikke skrive at motivet er fordømmelsen af fede mennesker, eller er det temaet der er fordømmelsen af fede?


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. februar 2021 af Stygotius

Et tema er det generelle problem i en tekst.Motivet er det der bruges til at eksemplificere temaet med.

F.eks. er motivet i H.C.Andersens "Fyrtøjet" den hjemvendende soldat. Temaet er at såkaldte venner  ikke altid er til at stole på, -i hvert fald kun så længe man har penge eller noget som andre kan bruge.


Svar #10
05. februar 2021 af august543

#9

Et tema er det generelle problem i en tekst.Motivet er det der bruges til at eksemplificere temaet med.

F.eks. er motivet i H.C.Andersens "Fyrtøjet" den hjemvendende soldat. Temaet er at såkaldte venner  ikke altid er til at stole på, -i hvert fald kun så længe man har penge eller noget som andre kan bruge.


Jeg har læst novellen "Skoene" som handler om en fed kvinde der fordømmer sig selv sammen med resten af samfundet. En dag tager hun ud for at købe sko. Selvom ekspedienten bliver ved med at fortælle hende at hun ikke kan passe et bestemt par sko, køber hun dem alligevel.

Kan jeg skrive at motivet er "den overvægtige kvinde" mens temaet er "Fordømmelsen af fede"?. Desuden er jeg i tvivl om hvad det kan symbolisere at hun køber skoene selvom hun ikke kan passe dem. Hun beskriver selv sin fedme som et stadium/problem i livet som hun vil komme sig over. Så måske støtter hendes køb af skoene hendes tankegang?

Tak fordi du hjælper, det betyder meget:))


Brugbart svar (2)

Svar #11
05. februar 2021 af Stygotius

Åh, jeg er da glad for at du mener du  kan bruge det hele til noget. Det lyder slet ikke dumt, -det du siger om tema og motiv.

Nu har jeg jo ikke læst selve novellen, men kvindens/pigens insisteren på at købe disse sko kunne måske have noget at gøre  med en vis stærk vilje hos hende, -at hun ikke vil lade sig kue at andres fordømmelse og tror på sin egen evne til at overvinde sit problem  "-hun mener at hun kan komme igennem det hele, -at det kun er en  overgang. For mig ser hun ud til at være en stærk kvinde der ikke giver efter for mængdens fordømmmelse. Hun ved jo sikkert godt at hun er overvægtig og tager kampen op mod  nogle håbløse odds.  "Hende skal de i hvert fald ikke få ned med nakken"  -alle de pokkers normale mennesker 

Hun ved at hun ikke kan passe skoene men lader ikke dette standse sig i sin søgen efter et normalt liv. Måske symboliserer alle skoene i  "normal" størrelse, -dem hendes fødder  ikke passer ned i- det og som almindelige mennesker anser for hvad der er normalt  her i livet. 

Som sagt har jeg ikke læst novellen og må tage forbehold for en udtømmende forståelse af historien.

Jeg ville måske sige at temaet kunne være: "Hvad er det normale?"

m.v.h.

sv. j.


Svar #12
05. februar 2021 af august543

#11

Åh, jeg er da glad for at du mener du  kan bruge det hele til noget. Det lyder slet ikke dumt, -det du siger om tema og motiv.

Nu har jeg jo ikke læst selve novellen, men kvindens/pigens insisteren på at købe disse sko kunne måske have noget at gøre  med en vis stærk vilje hos hende, -at hun ikke vil lade sig kue at andres fordømmelse og tror på sin egen evne til at overvinde sit problem  "-hun mener at hun kan komme igennem det hele, -at det kun er en  overgang. For mig ser hun ud til at være en stærk kvinde der ikke giver efter for mængdens fordømmmelse. Hun ved jo sikkert godt at hun er overvægtig og tager kampen op mod  nogle håbløse odds.  "Hende skal de i hvert fald ikke få ned med nakken"  -alle de pokkers normale mennesker 

Hun ved at hun ikke kan passe skoene men lader ikke dette standse sig i sin søgen efter et normalt liv. Måske symboliserer alle skoene i  "normal" størrelse, -dem hendes fødder  ikke passer ned i- det og som almindelige mennesker anser for hvad der er normalt  her i livet. 

Som sagt har jeg ikke læst novellen og må tage forbehold for en udtømmende forståelse af historien.

Jeg ville måske sige at temaet kunne være: "Hvad er det normale?"

m.v.h.

sv. j.

Tusind tak for hjælpen:))


Skriv et svar til: Motivanalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.