Studievejledning

Dilemma

07. marts 2021 af Bob1234567891 (Slettet)

Hej alle. Jeg beklager dette lange skriv, men jeg håber du/i vil læse mit opslag og sparre med mig. Jeg har ikke haft mulighed for at finde andre at sparre med, så jeg ville give det et forsøg herinde. 

Jeg studerer Økonomi (polit.) på KU og er på mit sjette semester. Situationen er den, at jeg har bestået 135 ud af 180 ECTS point, så jeg mangler blot fire fag + bachelorprojekt, før jeg bliver bachelor.

For et par uger siden var jeg til reeksamen i et fag, Makroøkonomi 2, og i forgårs tikkede karakteren ind: 00. Gennemsnit for reeksamen: 1,8

Jeg har det selvfølgelig skidt med det, da jeg har haft meget svært ved faget. Ydermere kom der ny forelæser i år, og han ændrede en del på eksamen ift. tidligere, uden rigtig at varsle det. Det var årsagen til, at jeg dumpede første gang i januar. Til reeksamen i februar var jeg bedre forberedt, skrev hele 11 sider og følte, at mine svar var "rigtige" og i god overensstemmelse med pensum, så jeg forstår ikke bedømmelsen. Jeg har skrevet en mail til eksaminator, men har intet svar fået. Jeg overvejer at klage over bedømmelsen. 

Jeg synes studiet er utrolig hårdt, og i mange fag kan jeg godt mærke, at det er langt over mit niveau. Jeg har faktisk haft det sådan siden starten, men jeg har bare kørt på, fordi jeg var overbevist om, at det ville blive bedre senere hen. Det gjorde det også. I sidste semester havde jeg mine første valgfag, og her var jeg til eksamen i Regnskab, hvor jeg fik mit allerførste 12-tal. Jeg fløj af glæde, fordi jeg typisk får 02-4 i hver eksamen. Alle mine dårlige karakterer, og alle de reeksamener jeg har været til, har gjort at jeg er blevet mindre selvsikker.  

Karakteren gav mig et boost i selvtilliden, fordi jeg har opdaget, hvad jeg er god til. Jeg er god til finansiering og regnskab, hvorimod jeg er elendig til teoretisk makro- og mikroøkonomi på avanceret niveau, som ellers dominerer dette studie.    

Jeg er i et stort dilemma lige nu. Jeg har en sidste chance i makroøkonomi 2, og jeg vil da give det et forsøg til sommer.  

På kandidaten til polit er der stor valgfrihed, hvor jeg kan vælge al det regnskab og finansiering, jeg vil. Men der er også nogle makrokurser, som er obligatoriske for mig, og de er ikke nemme. 

Mit dilemma er, om jeg skal droppe ud af uddannelsen til sommer og søge ind på CBS' HA Almen, og derefter læse en kandidat i Finansiering og Regnskab (cand.merc.fir). Jeg kan forhåbentlig få noget merit og korte uddannelsen ned, idet mange fag overlapper.

Alternativet er at fortsætte på polit, hvis jeg består Makro 2 til sommer, men hvis jeg kommer ind på kandidaten og finder ud af, at jeg ikke kan klare den, så er det meget, meget svært at skifte fra en polit-kandidat til en CBS kandidat, idet de bare prioriterer at optage egne studerende, forståeligt nok. Jeg tror det er svært at komme ind på hvilken som helst CBS kandidat med en bachelor fra KU.

Jeg har det også virkelig skidt med, at jeg har spildt tre år, hvis jeg skifter. Jeg blev student i 2018 og blev forelsket i politstudiet. Startede med det samme efter sommeren, så har ikke haft sabbatpr. Efter første år, hvor det var rigtig hårdt, sagde jeg til mig selv, at jeg ville blive og kæmpe videre. Sidste år kom corona, og i år har jeg igen opdaget, at det bare er for svært for mig. Det er alt for teoretisk, og det matematiske niveau i nogle fag er for højt. Hvis jeg havde vidst, hvor hårdt det ville være, havde jeg aldrig nogensinde valgt det. Men alligevel er jeg så tæt på at kalde mig bachelor. 

Jeg havde aldrig forestillet mig, at det skulle være så svært "bare" at bestå et fag. Et 02 føles ærlig talt som et 12-tal. Nogle elementer af studiet er fantastiske. Jeg har lært en masse i nogle fag. Men for det meste synes jeg, at fagene er så svære, at jeg slet ikke lærer noget. Nu føler jeg, at jeg har spildt tre år, og alle mine venner bliver færdige før mig, hvis jeg dropper ud :-( 


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. marts 2021 af spindeltrappe

Jeg har ikke læst hele dit indlæg, men tag kontakt til Studievejledningen og evt. et kontor for optagelse. Det er dét, de er der for.


Skriv et svar til: Dilemma

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.