Studievejledning

Dilemma

07. marts 2021 af Bob1234567891 (Slettet)

Hej alle. Jeg beklager dette lange skriv, men jeg håber du/i vil læse mit opslag og sparre med mig. Jeg har ikke haft mulighed for at finde andre at sparre med, så jeg ville give det et forsøg herinde. 

Jeg studerer Økonomi (polit.) på KU og er på mit sjette semester. Situationen er den, at jeg har bestået 135 ud af 180 ECTS point, så jeg mangler blot fire fag + bachelorprojekt, før jeg bliver bachelor.

For et par uger siden var jeg til reeksamen i et fag, Makroøkonomi 2, og i forgårs tikkede karakteren ind: 00. Gennemsnit for reeksamen: 1,8

Jeg har det selvfølgelig skidt med det, da jeg har haft meget svært ved faget. Ydermere kom der ny forelæser i år, og han ændrede en del på eksamen ift. tidligere, uden rigtig at varsle det. Det var årsagen til, at jeg dumpede første gang i januar. Til reeksamen i februar var jeg bedre forberedt, skrev hele 11 sider og følte, at mine svar var "rigtige" og i god overensstemmelse med pensum, så jeg forstår ikke bedømmelsen. Jeg har skrevet en mail til eksaminator, men har intet svar fået. Jeg overvejer at klage over bedømmelsen. 

Jeg synes studiet er utrolig hårdt, og i mange fag kan jeg godt mærke, at det er langt over mit niveau. Jeg har faktisk haft det sådan siden starten, men jeg har bare kørt på, fordi jeg var overbevist om, at det ville blive bedre senere hen. Det gjorde det også. I sidste semester havde jeg mine første valgfag, og her var jeg til eksamen i Regnskab, hvor jeg fik mit allerførste 12-tal. Jeg fløj af glæde, fordi jeg typisk får 02-4 i hver eksamen. Alle mine dårlige karakterer, og alle de reeksamener jeg har været til, har gjort at jeg er blevet mindre selvsikker.  

Karakteren gav mig et boost i selvtilliden, fordi jeg har opdaget, hvad jeg er god til. Jeg er god til finansiering og regnskab, hvorimod jeg er elendig til teoretisk makro- og mikroøkonomi på avanceret niveau, som ellers dominerer dette studie.