Tysk

sætningsanalyse

10. marts 2021 af Natand - Niveau: B-niveau

Hej

Jeg skal lave sætningsanalyse på følgende sætning: 

Zwischen den Stößen ihrer Schluchzer erzählt sie ihm von Marko.

Jeg har analyseret:

subjekt: sie

verballed:erzählt

direkte objekt: marko

adverbialled: von

men den først den af sætningen: Zwischen den Stößen ihrer Schluchzer, kan jeg ikke finde ud af


Brugbart svar (0)

Svar #1
10. marts 2021 af Marina7

Det indirekte objekt er ihm

Og von er en præposition

Brugbart svar (0)

Svar #2
12. marts 2021 af Stygotius

"Marko" er ikke et direkte objekt. Det er styrelse i præpositionsleddet "von Marko"

"von" er præposition i præpositionsleddet  "von Marko"  

"Zwischen den Stößen ihrer Schluchzer" er ikke en sætning men et præpositionsled, hvor "Zwischwen" er præpositionen og  "den Stößen ihrer Schluchzer" er  styrelse.


Svar #3
13. marts 2021 af Natand

Tusind tak, i afleveringen skal man også finde infintte verber og kort tillægsform, og forklare hvad det bruges til? er der nogen der evt kan svare på hvad det skal bruges til?

På forhånd tak


Brugbart svar (0)

Svar #4
13. marts 2021 af Stygotius

Selv tak. Det gør jeg gerne.

Der findes ingen infinitte former og derfor ingen korte tillægsformer i eksemplet.

NB. Der eksisterer ikke "infinitte verber". Der findes kun infinitte former af verber.

En finit verbeform er en form af et verbum som kan være verballed (udsagnsled), dvs. nutid og datid.. En infinit form kan ikke.

De infinitte former er:på dansk:  a) infinitiv (navnemåde) [spise] - b) p.p. (kort tiilægsform) [spist]- c) - præsens participium (lang tillægsform) [spisende]


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. marts 2021 af Stygotius

P.S.

Kort tillægsform bruges for at markere afslutningen af en handling / tilstand,


Skriv et svar til: sætningsanalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.