Dansk

Sætningsanalyse

11. marts 2021 af 1234vedikke - Niveau: B-niveau

Jeg har svært ved at lave disse sidste opgaver:

a. Undersøg sætninger og punktummer i de to tekster. Undersøg og forklar, hvad der er karakteristisk for sætningsbygningen i dem. Er sætninger og punktummer fx lange eller korte? 

b. Karakterisér på denne baggrund tekstens rytme og fortælletempo. (Note: Foruden rytmen bestemmer punktumlængde og sætningslængde også noget for læsbarheden af en tekst. Læsbarhed måles i LIX. 

Tekst 1.

Den luft, der lå under lindetræernes kroner, havde vugget sig frem over den brune hede og de tørstige marker; den var bleven bagt af solen og støvet af vejene, men nu var den renset af det tætte løvhang, svalet af de kølige lindeblade, og duften af lindens gule bloster havde gjort den fugtig og givet den fylde.

Tekst 2.

Hunden snerrer. Hjørnetænderne er blanke af savl, kæbernes snappen sender et lufttryk mod mit skød. Jeg står med 300 gram hash tapet fast til mit maveskind, fra lige under brysterne ned til pubeshårerne. Dunsten gør schæferen vanvittig, dens gab kun en håndsbredde fra mit skrift.

Jeg tror jeg, bl.a. skal forklare, hvad der er hypotaksesætninger og parataksesætninger i teksterne, samt hvilken effekt det har, at én af de to sætningstyper er den mest dominerende i teksterne. Men jeg har svært ved det, så I må gerne give et eksempel ud fra hvert tekststykke og forklare hvorfor det er det ene eller det andet, så jeg selv kan prøve at finde de andre. Tak på forhånd.


Brugbart svar (0)

Svar #1
12. marts 2021 af Stygotius

En enkelt sætning kan ikke være en "hypotakse"- eller "parataksesætning". Para- og hypotakse er forhold mellem to sætninger. På dansk hedder det under- og sideordning.

I begge tekster er der flere steder brugt et komma hvor der burde have været brugt et punktum.

Dit spørgsmål  har intet med sætningsanalyse (syntaktisk analyse)  at gøre men måske med stilistisk analyse).


Svar #2
12. marts 2021 af 1234vedikke

Tak for svar.

Kan du forklare mig lidt mere om hypotakse - og parataksesætninger, jeg har ikke kunne finde en forklaring endnu, hvor jeg 100% har forstået det føler jeg.

Du skriver “ Para- og hypotakse er forhold mellem to sætninger. “

Betyder det, at man kigger på, hvilken af de to er den mest dominerende i en sætning eller i et tekststykke, eller er det noget helt andet?

Jeg kan ikke finde så mange underordnede konjunktioner eller ledsætninger i teksterne, men primært hovedsætninger (hvorfor de mange kommaer, som du skrev, kan erstattes med punktummer) -  består teksterne så primært af en sideordnede sætningsopbygning?

Og er det rigtigt af de her følgende led er ledsætninger (jeg har stadig svært ved at skelne imellem dem):

“der lå under lindetræernes kroner, havde vugget sig frem over den brune hede og de tørstige marker “

“ fra lige under brysterne ned til pubeshårerne”

“dens gab kun en håndsbredde fra mit skrift.”

Hvis det ikke er det, kan du så hjælpe at finde et eksempel?

Tak for din tid.


Brugbart svar (1)

Svar #3
12. marts 2021 af Stygotius

Jeg vil prøve at formulere et svar til dig i løbet af i morgen formiddag (13.marts)


Svar #4
12. marts 2021 af 1234vedikke

Tak!


Skriv et svar til: Sætningsanalyse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.