Dansk
Hypotakse og paratakse?
Kan I forklare mig, hvad det er?
Svar #1
14. marts 2021 af mathon
Hypotakse:
En sprogbrug, der er kendetegnet ved en hyppig brug af underordnede
sætningskonstruktioner dvs. en hovedsætning omgivet af flere underordnede ledsætninger,
modsat
sideordnede, selvstændige sætninger, som benævnes
Paratakse.
Svar #2
14. marts 2021 af Stygotius
mnjaa, -sådan næsten.
Ordet a) paratakse (para = "ved siden af" på græsk) betyder et sideordningsforhold. Det defineres som et forhold i hvilket hver af de to dele kan erstatte helheden.
Et b) hypotaktisk (hypo = "under" på græsk) forhold er et underordningsforhold, i hvilket én af de to dele kan træde i stedet for helheden. Eks.
I udtrykket "En dejlig pige" er der et hypotaktisk forhold mellem "dejlig" og "pige" idet ordet "dejlig" er underordnet ordet "pige". Rent syntaktisk kunne kun dette ord stå i stedet for helheden så man godt blot kunne sige "En pige".
I udtrykket "Hans bror og hans søster skyldte begge en formue i skat" ser vi et parataktisk forhold mellem broren og søsteren idet man, syntaktisk, udmærket kunne sige enten "Broren skyldte...." og "søsteren skyldte....."
.....Man kan, som det er blevet nævnt, også bruge de to udtryk om sætningers forhold til hinanden, f.eks. det mellem en hovedsætning og en ledsætning. Eks. "Jeg kommer når jeg kan", hvor ledsætningen er underordnet hovedsætningen. Det er faktisk således man definerer en led- og en hovedsætning.
En ledsætning (bisætning) er en sætning som er et led i en anden sætning. En dyrlæge er en læge som behandler dyr.
Skriv et svar til: Hypotakse og paratakse?
Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk?
Klik her for at oprette en bruger.