Matematik

Differentialligninger, HTX, eksamenssæt fra august 2020.

27. marts 2021 af VMalene - Niveau: A-niveau

Hej. 

Jeg ved ikke, hvordan nedenstående opgave skal løses. Er der nogle, som kan hjælpe? 


Brugbart svar (0)

Svar #1
27. marts 2021 af MatHFlærer


Brugbart svar (1)

Svar #2
27. marts 2021 af MatHFlærer

Hvad betyder fikspunkterne? Har du haft teori om det? Har du hørt ordet fikspunkt før? I så fald, for at du bestemmer fikspunkterne, sæt differentialligningen lig 0 og løs mht. y. Prøv at gør det først. 


Svar #3
27. marts 2021 af VMalene

Så får jeg fikspunkter til y=0, 30 og 1000.  Og tak for forklaringen! 

Hvad med b og c? Er lidt tabt på differentialligninger.... 


Brugbart svar (1)

Svar #4
27. marts 2021 af Soeffi

#3. Du skal nok bl.a. lave et fasediagram, dvs. en afbildning af y' ud af andenaksen mod y ud af førsteaksen. 

Dette giver et tredjegrads-polynomium, der har y = 0, y = k og y = 1000 som nulpunkter. 

Disse nulpunkter er fikspunkter, dvs. y værdier hvor y' = 0. Hvis populationen antager netop denne værdi, så vil den ikke ændre sig. 

Fasediagrammet viser, at y' er negativ for værdier mindre end k og positiv for værdier, der er større. Dvs. at y = k er et frastødende fikspunkt eller et ustabilt ligevægtspunkt. 

Rent fysisk betyder det, at populationen skal være over k for at overleve.


Brugbart svar (1)

Svar #5
27. marts 2021 af Anders521

#3 For at lave en grafiskanalyse af din model må du nok tegne den i et (y, y')-koordinatsystem. Med fikspunkterne/ligevægtspunkterne kan du dele y-aksen i intervaller, hvor du kan afgøre fortegnet for

y → y·( 1000-y )·( y-k ) 

i hvert af disse, og dermed udlede om y er aftagende, voksende eller konstant. 


Svar #6
27. marts 2021 af VMalene

Hej alle sammen. Tusind tak for diverse svar. 

Jeg har fået styr på spm a og b - jeg har tegnet graferne og fundet fikspunkterne. 

Ift. spm c har jeg forsøgt at afbillede nogle forskellige værdier for k - og kan ud fra grafen se at populationens størrelse ændrer sig hurtigere jo lavere k-værdi (se billede). 

Er det en korrekt løsning af opgaven? 


Brugbart svar (0)

Svar #7
28. marts 2021 af Anders521

#6 Så du har y som 1.akse der angiver antallet af biller, men hvad har du som 2.akse? I øvrigt stemmer figuren overens hvad du har fundet ud af b)?


Svar #8
28. marts 2021 af VMalene

Helt konkret har jeg plottet de 4 dataserier (med y på 1. aksen, og y' på 2. aksen). 

y'=y*(1000-y)*(y-2)

y'=y*(1000-y)*(y-20)

y'=y*(1000-y)*(y-30)

y'=y*(1000-y)*(y-50)

Har gjort dette for at finde ud af, hvilken betydning k har - hvilket er det jeg læser, at man skal i opgaven? 


Skriv et svar til: Differentialligninger, HTX, eksamenssæt fra august 2020.

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.