Fysik

Elektronbølger - diffraktion

12. april 2021 af CecilieBebsi (Slettet) - Niveau: A-niveau

Jeg har vedlagt et billede af opgaven.

Jeg har lavet opgave a, men jeg sidder fast ved opgave b:

b) Vis, at målingen stemmer overens med betingelsen for konstruktiv interferens af elektronbølger.

Hvordan gør jeg det?

Hvad jeg ved:
Betingelsen for konstruktiv interferens af elektronbølger er, at banens omkreds svarer til et helt antal bølgelængder. Og bølgelængden er givet ved Bragg-ligningen:
2*d*sin(φ)=n*λ

Vedhæftet fil: Opgave 1 modul 6.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #1
12. april 2021 af mathon


Brugbart svar (1)

Svar #2
12. april 2021 af mathon

              \small \begin{array}{llllll} \textbf{b)}\\& \sin\left (\theta_1 \right )=\frac{\lambda}{2\cdot d}=\frac{1.39764\cdot 10^{-10}\;m}{2\cdot \left ( 0.091\cdot 10^{-9} \;m\right )}=0.767935\\\\& \theta_1=\sin^{-1}\left (0.767935 \right )\approx 50\degree \end{array}


Svar #3
12. april 2021 af CecilieBebsi (Slettet)

#2

              \small \begin{array}{llllll} \textbf{b)}\\& \sin\left (\theta_1 \right )=\frac{\lambda}{2\cdot d}=\frac{1.39764\cdot 10^{-10}\;m}{2\cdot \left ( 0.091\cdot 10^{-9} \;m\right )}=0.767935\\\\& \theta_1=\sin^{-1}\left (0.767935 \right )\approx 50\degree \end{array}

Tak, men hvad med n? kan man godt bare undlade at tilføje den i ligningen?


Svar #4
12. april 2021 af CecilieBebsi (Slettet)

Nu er jeg så nået til opgave c, men er igen gået i stå.

Ift. grafen, hvilken regression bør man bruge? Kan se punkterne placerer sig som noget der godt kunne ligne en eksponentiel funktion, men er ikke sikker.

Har prøvet mig frem med de forskellige regressioner, men kan ikke finde ud af, hvordan jeg skal bestemme Planck konstanten ud fra grafen

Vedhæftet fil:opgave 1 c modul 6.PNG

Brugbart svar (0)

Svar #5
12. april 2021 af mathon

Den mindste vinkel er, når n = 1.


Brugbart svar (0)

Svar #6
13. april 2021 af mathon

Undersøg om
                            \begin{array}{llllll}&& \lambda=\frac{h}{\sqrt{2\cdot e\cdot m_e}}\cdot U^{-0.5}\\\\& \textup{dvs}\\&& 2\cdot d\cdot \sin\left ( \theta_1 \right )=\left (\frac{h}{\sqrt{2\cdot e\cdot m_e}} \right )\cdot U^{-0.5}\\\\&& 2\cdot d\cdot \sin\left ( \theta_1 \right )=k\cdot U^x &\textup{potensfunktion}\end{array}


Skriv et svar til: Elektronbølger - diffraktion

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.