Tysk

sætningsanalyse

05. maj 2021 af Natand - Niveau: B-niveau

Hej jeg skal lave tyskstil og skal analysere følgende sætning, er der nogle der kan hjælpe, på forhånd tak

“Er war vor eine SA-Truppe gestellt worden... Darauf hatte den jungen Lehrer niemand mehr gesehen.”


Brugbart svar (1)

Svar #1
05. maj 2021 af Krollo (Slettet)

Hvad har du brug for hjælp til? Jeg går ud fra, at du skal lave en syntaktisk analyse, dvs. finde subjekt, verballed, adverbialled, osv... Desuden kan du forklare, hvorfor sætning skal hedde 'vor eine SA-Truppe' og ikke 'vor einer SA-Truppe'.


Svar #2
05. maj 2021 af Natand

det er en syntaktisk analyse ja, og ved ikke hvorfor der står "eine", det er min tysklærer der har lavet opgavet.


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. maj 2021 af Krollo (Slettet)

#2

Præpositionen 'vor' styrer både akkusativ (bevægelse) og dativ (stilstand) alt efter, om der er tale om stilstand eller bevægelse i sætningen. Der er netop bevægelse, idet de 'stiller ham' foran truppen, og derfor bruges der akkusativ. Dermed står der 'eine' i stedet for 'einer', da Truppe er femininum. Giver det mening?


Svar #4
06. maj 2021 af Natand

Jeg er til dels med, men kunne du skrive;

subjekt:

verballed:

præpostion:

adverbium:

osv


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. maj 2021 af Krollo (Slettet)

#4

Nej, hvorfor kan du ikke selv? Hvis du ikke gider prøve selv, kan du tage at finde hjælp et andet sted. Hvis du prøver først selv, kan jeg se, om du har ret. Desuden er tysk ikke svært, så hvis du ikke kan finde ud af det, har du nok nogle andre problemer, som du burde bekymre dig mere om end din karakter.


Brugbart svar (0)

Svar #6
07. maj 2021 af Moderatoren

#4 

Beskriv så præcist som muligt hvad du har problemer med. Gør rede for hvad du ved, og hvad du ikke ved. På den måde undgår du, at lektiehjælperen bruger tid på at forklare ting, som du i forvejen er bekendt med. Dette illustrerer også, at du har tænkt over opgaven, hvilket ofte giver hurtigere og bedre svar.

#5

Lidt venligere sprog, tak :) Prøv at komme med nogle brugbare hints i stedet for at bede trådstarter finde hjælp et andet sted.
At du ikke synes at tysk er svært betyder ikke, at det ikke er svært for andre.


Brugbart svar (2)

Svar #7
07. maj 2021 af Stygotius

Det der står i #6, er da rigtigt nok, men på den anden side kan man nok forlange/forvente at en elev i 2.G kender begreber  som subjekt og verballed og kasus og adverbium og præpositioners rette brug osv......-ellers ser resten af gymnasietiden vist forholdsvis sort ud   -når man ikke engang gider så meget som prøve at løse en opgave selv. ("andre problemer") Gymnasiet er trods alt ikke en folkeskole.


Brugbart svar (0)

Svar #8
07. maj 2021 af Stygotius

Krollos bemærkninger i #5 er meget relevante, og der er intet uvenligt i dem.    -måske relevante  med et forbehold for ordene om at tysk ikke er svært. Dette er nok en subjektiv vurdering. Med en god lærer er intet uoverkommeligt  -eller umuligt at lære.


Brugbart svar (1)

Svar #9
07. maj 2021 af Katrine50

#5

Kære Krollo,

Jeg forstår udemærket at du ikke vil hjælpe Natand med at lave hele selve opgaven for personen. Det er også fint at du vil have at personen forstår hvad syntaktisk analyse egentlig er, men på INTET tidsspunkt har Natand skrevet at hun intet forstår, hun skrev at hun var til dels med, men om du kunne forklare de forskellige ting for hende. At du vælger at skrive en så grov, uprofessionel og virkelig ubrugbar besked, kan jeg ikke se den mindste mening med. Jeg har aldrig hørt så latterligt et svar til en pige der blot beder om hjælp. Det er på ingen måde iorden at du hakker ned på hende personligt, og bringer at hun har 'andre problemer, hun burde bekymre sig mere om' frem, når du intet ved om hende eller baggrunden til hvorfor hun spørger om hjælp. At du skriver at tysk er et nemt sprog, er så subjektivt at det ingen plads har sted her i tråden. Du burde tage din latterlige holdning og finde en anden tråd at træde på andre i, på en anden hjemmeside, istedet for at ødelægge både humøret og måske ligefrem selvsikkerheden på en pige i 2g, der blot spørger om hjælp (og mit humør faktisk også). Hvis jeg ser dig i en anden tråd, med den samme tone, så skal jeg personligt selv sørge for ikke blot at anmelde dig, men ligefrem gøre det mit endelige mål, at du bliver udelukket fra Studieportalen. Fis af med dig og din negative tone - HUSK vi er her for at hjælpe hinanden.


Tråden er låst for yderligere indlæg.