Andre fag

Hvad svarer et A-fag på universitet?

30. juli 2021 af Hexxantamus - Niveau: A-niveau

Det her er måske et mærkeligt spørgsmål, men;

hvis fx matematik A var et fag på uni, hvor lang tid vil man så have til at kunne lære pensum?


Brugbart svar (1)

Svar #1
30. juli 2021 af Eksperimentalfysikeren

Det ved jeg ikke helt, men da jeg startede på universitetet, fik vi at vide, at vi nok havde forskellige emnevalg, så vi gennemgik lige hele gymnasiepensum inden efterårsferien med samtlige mulige valgfrie emner! Så var vi alle nogenlunde lige. Det var ikke alle, der mødte op efter efterårsferien.

Det kan virke absurd, men man skal her huske dels, at det forventes, at man kan en stor del af stoffet i forvejen og dels, at man kun havde 4 fag på første år på universitetet, mens man i gymnasiet har ca 10 fag, og så er det jo også lagt an på, at de, der kommer til matematik på universitetet nok ikke er de dårligste matematikere.


Brugbart svar (0)

Svar #2
31. juli 2021 af Mathias7878

Det er svært at sammenligne fag i gymnasiet med kurser i universitet - niveauet er et helt andet. Jeg kender en, der endte med 11.4 i snit efter gymnasiet, men nu ligger omkring 3-4 på universitet. Derfor er det ikke en forudsættelse at være god i gymnasiet for at være god på universitet.

For at være god (eller få høje karakterer) på universitet kræver det, at du er dygtig. Du kan ikke på samme måde som i gymnasiet blot være gode venner med din lærer og ud fra det få gode karakterer.

Jeg vil selv sige, at jeg prøver rigtig meget på at få gode karakterer (10-12), men har kun efter to år fået to 12-taller og et 10-tal. Derimod har jeg en kammerat fra studiet, der ikke prøver at få gode karakterer, men stadig har et snit på over 10. Jeg tror vi ca. fik samme snit i gymnasiet (omkring 9.5).

Min pointe er: Bare fordi du er god i gymnasiet, er du ikke nødvendigvis god på universitet. Omvendt: Bare fordi du er dårlig i gymnasiet, er du ikke nødvendigvis dårlig på universitet. 

Som svar på dit spørgsmål: Selvom du får 12 i Matematik A på gymnasiet, så skal du ikke regne med, at du får en masser 12-taller, hvis du vælger at læse matematik. I analyse-kurser, man får hvis man læser matematik, skal man være god til at bevise. Den måde, man beviser på universitet, ligger langt fra den måde, man beviser i gymnasiet. På gymnasiet handler det bare om at huske nogle beviser andre har lavet for dig udenad. På universitet handler det om at få en god ide, hvilket er en kunst i sig selv.

Håber overstående kunne bruges!

- - -

 

 


Skriv et svar til: Hvad svarer et A-fag på universitet?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.