Kemi

funktionsisomeri

15. oktober 2021 af htxelevinød - Niveau: A-niveau

Hvordan er der funktionsisomeri i acetylsalicylsyre?


Brugbart svar (2)

Svar #1
15. oktober 2021 af AngelOneOne

Hej,

Acetylsalicylsyre (ASA - Asperin som handelsnavn på engelsk) findes i tre funktionsisomere former med hensyn til estergruppen:

o-ASA - 2-acetyloxybenzoesyre (estergruppen sidder på C-atom nr 2)
p-ASA - 3-acetyloxybenzoesyre (estergruppen sidder på C-atom nr 3)
m-ASA - 4-acetyloxybenzoesyre (estergruppen sidder på C-atom nr 4)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #2
15. oktober 2021 af htxelevinød

#1
Hej,

Acetylsalicylsyre (ASA - Asperin som handelsnavn på engelsk) findes i tre funktionsisomere former men hensyn til estergruppen:

o-ASA - 2-acetyloxybenzoesyre (estergruppen sidder på C-atom nr 2)
p-ASA - 3-acetyloxybenzoesyre (estergruppen sidder på C-atom nr 3)
m-ASA - 4-acetyloxybenzoesyre (estergruppen sidder på C-atom nr 4)

Hvordan er det funktionsisomeri, og ikke strukturisomeri?

Brugbart svar (0)

Svar #3
15. oktober 2021 af AngelOneOne

Hej,

Jeg tror reelt du mener positionsisomeri (og er også det jeg har beskrevet i mit svar - beklager). Det er hvor positionen af en funktionel gruppe, eller substituent kan have forskellig placering på molekylet, som f.eks. ved pentanol, som findes i en pentan-1-ol, pentan-2-ol, og pentan-3-ol, alt efter hvor -OH gruppen sidder. Placeringen påvirker ikke den kemiske forbindelses fysiske eller kemiske egenskaber - Det er en alkohol uanset hvor -OH gruppen sidder.

Strukturisomeri er to (eller flere) forskellige kemiske forbindelser, som har det samme antal af hvert atom. Et eksempel er butanol, methylpropylether, og diethylether der alle tre har nettoformlen C4H10O men er tre forskellige kemiske forbindelser (stoffer).

Funktionsisomeri er når to strukturelle isomere har forskellige funktionelle grupper, som giver stofferne forskellige kemiske og fysiske egenskaber. F.eks. Propanal H3C—CH2—C(=O)—H og acetone C3H—C(=0)—CH3. Den første har den funktionelle gruppe —C(=O)—H hvilket gør det til en aldehyl, og den anden har den funktionelle gruppe —C(=0)—C hvilket kør den til en keton.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #4
15. oktober 2021 af htxelevinød

og er o-ASA egentligt ikke bare aspirin? synes at molekylet ligner det ret meget. Tak på forhånd!


Svar #5
15. oktober 2021 af htxelevinød

#3

Hej,

Jeg tror reelt du mener positionsisomeri (og er også det jeg har beskrevet i mit svar - beklager). Det er hvor positionen af en funktionel gruppe, eller substituent kan have forskellig placering på molekylet, som f.eks. ved pentanol, som findes i en pentan-1-ol, pentan-2-ol, og pentan-3-ol, alt efter hvor -OH gruppen sidder. Placeringen påvirker ikke den kemiske forbindelses fysiske eller kemiske egenskaber - Det er en alkohol uanset hvor -OH gruppen sidder.

Strukturisomeri er to (eller flere) forskellige kemiske forbindelser, som har det samme antal af hvert atom. Et eksempel er butanol, methylpropylether, og diethylether der alle tre har nettoformlen C4H10O men er tre forskellige kemiske forbindelser (stoffer).

Funktionsisomeri er når to strukturelle isomere har forskellige funktionelle grupper, som giver stofferne forskellige kemiske og fysiske egenskaber. F.eks. Propanal H3C—CH2—C(=O)—H og acetone C3H—C(=0)—CH3. Den første har den funktionelle gruppe —C(=O)—H hvilket gør det til en aldehyl, og den anden har den funktionelle gruppe —C(=0)—C hvilket kør den til en keton.

/Angel

Det giver meget god mening at de to sidste så er positionsisomerer, da estergruppen er placeret forskelligt fra aspirin. Dog ligner det første molekyle aspirin ret meget..


Brugbart svar (1)

Svar #6
15. oktober 2021 af AngelOneOne

Hej,

Jo, o-ASA er typisk den positionsisomere forbindelse man finder i aspirin og andre præparater med acetylsalicylsyre. Men både m- og p- formerne er også aspirin/acetylsalicylsyre (bare med hhv m- og p- foran og esteren placeret et andet sted på benzen-ringen). De fysiske og kemiske egenskaber er de samme.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #7
15. oktober 2021 af htxelevinød

#6

Hej,

Jo, o-ASA er typisk den positionsisomere forbindelse man finder i aspirin og andre præparater med acetylsalicylsyre. Men både m- og p- formerne er også aspirin/acetylsalicylsyre (bare med hhv m- og p- foran og esteren placeret et andet sted på benzen-ringen).

/Angel

ahhh giver god mening! skal jeg så skrive "acetylsalicylsyre har hhv. 3 positionsisomerer som er o-ASA, m-asa samt p-asa"?


Brugbart svar (0)

Svar #8
15. oktober 2021 af AngelOneOne

Hej,

Ja - bortset fra 'hhv.'. Acetylsalisylsyre har tre positionsisomere forbindelser, o-, m-, og p-acetylsalicylsyre (ASA). Husk at ASA er en forkortelse for acetylsalicylic acid, som du kan bruge hvis du skal skrive acetylsalicylsyre rigtig mange gange i en rapport. Hvis du kun bruger det få gange, så skriv hele navnet hver gang ;)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #9
15. oktober 2021 af htxelevinød

#8
Hej,

Ja - bortset fra 'hhv.'. Acetylsalisylsyre har tre positionsisomere forbindelser, o-, m-, og p-acetylsalicylsyre (ASA). Husk at ASA er en forkortelse for acetylsalicylic acid, som du kan bruge hvis du skal skrive acetylsalicylsyre rigtig mange gange i en rapport. Hvis du kun bruger det få gange, så skriv hele navnet hver gang ;)

/Angel

Jeg har set rigtig mange steder, at de skriver at ASA har funktionsisomeri istedet for positionsisomeri.. kan det måske have begge dele?

Brugbart svar (0)

Svar #10
15. oktober 2021 af AngelOneOne

Hej,

Umiddelbart vil jeg sige at det ikke er rigtigt, da definitionen på funktionsisomeri er:

'Funktionel isomeri er strukturelle isomerer, der har forskellige funktionelle grupper, hvilket resulterer i væsentlige forskellige kemiske og fysiske egenskaber'

Hvor definitionen på positionsisomeri er:

'positionsisomeri, er strukturelle isomerer der kun adskiller sig fra hinanden i forhold til positionen af en/flere (den/de samme) funktionel gruppe, eller substituent.'

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #11
15. oktober 2021 af htxelevinød

#10
Hej,

Umiddelbart vil jeg sige at det ikke er rigtigt, da definitionen på funktionsisomeri er:

'Funktionel isomeri er strukturelle isomerer, der har forskellige funktionelle grupper, hvilket resulterer i væsentlige forskellige kemiske og fysiske egenskaber'

Hvor definitionen på positionsisomeri er:

'positionsisomeri, er strukturelle isomerer som kun adskiller sig fra hinanden i forhold til positionen af en/flere (den/de samme) funktionel gruppe, eller substituent.'

Hvad med hvis man skifter OH-gruppen ud med et H-atom på ringen? Så går man vel fra en carboxylsyre til en aldehyd og phenol?

Brugbart svar (0)

Svar #12
15. oktober 2021 af AngelOneOne

Hej,

Det er rigtigt - Men så er stoffet heller ikke længere en syre, og er dermed heller ikke længere acetylsalicylsyre. Derudover er det heller ikke længere en strukturisomeri (eller positionsisomeri) af ASA, for du har fjernet et 'O' fra ligningen = nettoformlen er nu en anden end for ASA

Strukturisomeri = samme nettoformel, forskellige stoffer og fysiske/kemiske egenskaber
Positionsisomeri = samme stof, samme fysiske/kemiske egenskaber, forskellig placering af funktionel gruppe/substituent.

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #13
15. oktober 2021 af htxelevinød

#12
Hej,

Det er rigtigt - Men så er stoffet heller ikke længere en syre, og er dermed heller ikke længere acetylsalicylsyre. Derudover er det heller ikke længere en strukturisomeri (eller positionsisomeri) af ASA, for du har fjernet et 'O' fra ligningen = nettoformlen er nu en anden end for ASA

Strukturisomeri = samme nettoformel, forskellige stoffer og fysiske/kemiske egenskaber
Positionsisomeri = samme stof, samme fysiske/kemiske egenskaber, forskellig placering af funktionel gruppe/substituent

Giver god mening! Tusind tak for at tage dig tid til at svare mig. Det var en stor hjælp!

Brugbart svar (0)

Svar #14
15. oktober 2021 af AngelOneOne

Helt i orden :o)

/Angel

- - -

/Angel


"The Universe is under no obligation to make sense to you" - Niel deGrasse Tyson
Look deep into nature, and then you will understand everything better” - Albert Einstein


Svar #15
16. oktober 2021 af htxelevinød

#13 #12
Hej,

Det er rigtigt - Men så er stoffet heller ikke længere en syre, og er dermed heller ikke længere acetylsalicylsyre. Derudover er det heller ikke længere en strukturisomeri (eller positionsisomeri) af ASA, for du har fjernet et 'O' fra ligningen = nettoformlen er nu en anden end for ASA

Strukturisomeri = samme nettoformel, forskellige stoffer og fysiske/kemiske egenskaber
Positionsisomeri = samme stof, samme fysiske/kemiske egenskaber, forskellig placering af funktionel gruppe/substituent

Giver god mening! Tusind tak for at tage dig tid til at svare mig. Det var en stor hjælp!

Er positionisomeri det samme som stillingsisomeri?


Brugbart svar (0)

Svar #16
16. oktober 2021 af Soeffi

#15...Er positions-isomeri det samme som stillings-isomeri? - Jo, se f.eks. denne video .

Angående den oprindelige opgave: Jeg er ked af at jeg kom til at forvirre begreberne med funktionsisomeri.

Dem der stillede opgaven mente nok: Hvor mange isomere former for acetylsalicylsyre findes der (som rent faktisk virker som acetylsalicylsyre). Dermed er svaret det, som er givet i #1.

Hvis man ikke kræver, at de har samme virkning, kunne det betyde: Hvor mange stoffer findes der med molekyleformlen C9H8O4?!

Nedenstående er også en stillings- eller positions-isomer til acetylsalicylsyre, men har ikke samme biologiske virkning: (phenyl malonat)


Svar #17
16. oktober 2021 af htxelevinød

#16

#15...Er positions-isomeri det samme som stillings-isomeri?

Jo, se f.eks. https://www.youtube.com/watch?v=yfinfyY_BC4&ab_channel=JesperMelchjorsen.

Angående den oprindelige opgave: Jeg er ked af at jeg kom til at forvirre begreberne med funktionsisomeri.

Dem der stillede opgaven mente nok: Hvor mange isomere former for acetylsalicylsyre findes der (som rent faktisk virker som acetylsalicylsyre). Hvis man ikke kræver, at de har samme virkning kunne det betyde: Hvor mange stoffer findes der med molekyleformlen: C9H8O4?!

Nedenstående er også en stillings- eller positions-isomer til acetylsalicylsyre, men har ikke samme medicinske virkning: (phenyl malonat)

Det er helt iorden.. når man snakker om stillingsisomeri, har isomererne så stadig samme fysiske egenskaber, selvom man flytter den funktionelle gruppe?

Og de 3 isomerer Angel viste, er ikke de eneste der findes vel? Og hvilken funktionelle gruppe er der blevet rykket på i phenyl malonat?


Brugbart svar (0)

Svar #18
16. oktober 2021 af Soeffi

#16. Angående:

Rettelse: Det er ikke en ren stillingsisomer, da kulstofkæden også ændres.


Svar #19
16. oktober 2021 af htxelevinød

#18
#16. Angående:

Rettelse: Det er ikke en ren stillingsisomer, da kulstofkæden også ændres.

Okay. Findes der andre stillingsisomerer end de ovenstående 3 (o, m og p-ASA)?


Brugbart svar (0)

Svar #20
16. oktober 2021 af Soeffi

#19. Hvis man kræver, at kulstofkæden skal være den samme, så er der ikke andre.

Forrige 1 2 Næste

Der er 23 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.