Fysik

Procentvise afvigelse

16. oktober 2021 af Qamarz123 - Niveau: C-niveau

Hej, jeg har brug for hjælp med en opgave om den procentvise afvigelse for vand. Jeg har fundet mit tabelværdi til 1 og jeg har fundet min målte værdi til 1,0798. 

Ud fra de her tal fik jeg regnet ud at vandets procenvise afvielse er 7,98% Men jeg kan ikke forstå hvordan tallet er blevet så højt. Min lærer siger at tallet jeg har fået er rigtigt, men han sagde ikke hvorfor og nu da det er efterårferie har jeg ikke mulighed for at spørge ham. Nogen der kan forklare mig hvorfor afvigelen 7,98 er rigtige? Tak på forhånd. 

Jeg brugte formlen:  

Målt værdi  - tabelværdi / målt værdi * 100


Brugbart svar (0)

Svar #1
16. oktober 2021 af ringstedLC

#0: Det er rigtigt fordi du har brugt den rigtige formel:

\begin{align*} \textup{Afvigelse} &= \textup{V\ae rdi}_\textup{m\aa lt}-\textup{V\ae rdi}_\textup{tabel} \\ \textup{Afvigelse}_\% &= \frac{\textup{Afvigelse}\cdot 100}{\textup{V\ae rdi}_\textup{tabel}}\,\% \\ &= \frac{\bigl(\textup{V\ae rdi}_\textup{m\aa lt}-\textup{V\ae rdi}_\textup{tabel}\bigr)\cdot 100}{\textup{V\ae rdi}_\textup{tabel}}\,\%\end{align*}

Om procenten er særlig stor eller ej kan afhænge af mange ting.


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. oktober 2021 af jantand

Jeg ved ikke havd de er du måler.

Er det vandets vægtfylde?

Hvis det er det så har du jo en afvigelse på dine målinger.

Hvis du måler hvor meget vand der er i et måleglas så kan du ikke måle det nøjagtigt.

Nå du ser ind på måleglasset buer vandets overflade . Måler du så i toppen eller bunden eller midt i.

Når du vejer vandet hvor stor nøjagtighed er der i det . gram , milligram eller microgram.

Der er usikkerhed på begge målinger , så det forøger usikkerheden.

Så en usikkerhed på 8% er måske lille i forhold til det du skal bruge det til.


Skriv et svar til: Procentvise afvigelse

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.