Dansk

Startkomma

03. november 2021 af annoym2020 - Niveau: 8. klasse

Hej

Er der nogen, som kan fortælle mig hvad startkomma er? Det er ret forvirrende, fordi jeg går ud fra det bare er ligesom et "normal" komma, men jeg er ikke sikker...

- Tak


Brugbart svar (1)

Svar #1
03. november 2021 af Christianfslag

Startkomma er kommaerne der sættes før ledsætninger. Det er valgfrit at anvende startkomma men langt de fleste benytter sig af det, og det vil dermed også være normal komma som du selv beskrev det.


Brugbart svar (1)

Svar #2
04. november 2021 af OliverHviid

Selvom mange anvender startkommaet, så vil jeg anbefale ikke at bruge det da man f.eks. ikke kan skelne mellem parentetiske og bestemmende relativsætninger hvis man bruger det. Dette skyldes at man med startkommaet altid sætter et komma foran en relativsætning...


Brugbart svar (2)

Svar #3
04. november 2021 af Stygotius

OliverHviid har (selvfølgelig) fuldstændigt ret. Hvis du gerne vl have en oversigt over brugen af kommaer og punktummer mm. på dansk, kan du skrive det her, og jeg kan så sende dig min vejledning    -når du har givet mig din mailadresse. 


Brugbart svar (1)

Svar #4
04. november 2021 af OliverHviid

Desuden vil jeg også godt lige tilføje noget jeg kan huske fra min tid i folkeskolen: Jeg kan huske at der i diktaten plejede at være en typeopgave hvor man skulle kommatere nogle sætninger. Hertil skulle man krydse af hvilket kommasystem man brugte. Jeg kan huske at jeg spurgte min dansklærer hvilke andre kommasystemer der var udover det grammatiske komma, altså "kryds og bolle-kommaet". Han svarede at det havde han ikke tid til at undervise i, så vi skulle bare glemme alt andet end det grammatiske komma!!

Jeg ved ikke om det stadig er sådan, men jeg har på fornemmelsen at rigtig mange elever ikke bliver undervist i andet end det grammatiske komma som er en skam synes jeg.


Brugbart svar (0)

Svar #5
04. november 2021 af Quarr

#4

Desuden vil jeg også godt lige tilføje noget jeg kan huske fra min tid i folkeskolen: Jeg kan huske at der i diktaten plejede at være en typeopgave hvor man skulle kommatere nogle sætninger. Hertil skulle man krydse af hvilket kommasystem man brugte. Jeg kan huske at jeg spurgte min dansklærer hvilke andre kommasystemer der var udover det grammatiske komma, altså "kryds og bolle-kommaet". Han svarede at det havde han ikke tid til at undervise i, så vi skulle bare glemme alt andet end det grammatiske komma!!

Jeg ved ikke om det stadig er sådan, men jeg har på fornemmelsen at rigtig mange elever ikke bliver undervist i andet end det grammatiske komma som er en skam synes jeg.

Jeg fik undervisning i det grammatiske komma da jeg gik i 9. klasse.

- - -

Ja

 


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. november 2021 af Stygotius

ad #4

Det du her fortæller, er katastrofalt og helt, helt uacceptabelt. Det nærmer sig klart pligtforsømmelse. Selvfølgelig har en dansklærer pligt til at undervise i de gældende regler, og de siger tydeligt at der er valgfrihed til at bruge enten systemet med startkomma eller systemet uden startkomma. Man kan altså ikke tvinge nogen elev til at anvende startkomma.  Man må heller ikke overse at Dansk Sprognævn  -med god grund- anbefaler alle ikke at bruge det. Det er overflødigt, forvirrende, forstyrrende og menIngsødelæggende og idiotisk. Det viser sig da også at INGEN sprogfolk anvender det..


Skriv et svar til: Startkomma

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.