Dansk

billedsprog og stemning

05. november 2021 af jasmin1234561 - Niveau: A-niveau

Nogle der kan hjælpe med at finde billedsprog og stemning, samt hvordan jeg kan starte en indledning i dette digt? :)

At fra flyveren kigge ned på svenske søer er omtrent som at ligge ved en svensk sø og kigge på skyer. Mon vi 5 kommer over skydækkets halvt opløste isterninger i bunden af et glas? Tristesse har sat sig på det ledige sæde ved siden af mig, som 10 fugle i et træ. Men se så der: Den nedadgående sol stikker ild på søerne, som hvis man satte en tændstik til en pengeseddel, og ridser 15 sig ind i skyerne, som blev der hældt tranebærjuice i. Ej, så smukt – det er som at være midt i et mesterværk mens det males, eller i en 20 orgasme eller bombe der detonerer, som var livet pauset i dets livligste øjeblik, eller som at gå vågen rundt i en drøm – at jeg 25 ikke nænner, eller magter, at skrive om det, skrive det om. Måske er det nu verden går i opløsning? Måske er der ikke længere noget 30 land at lande i. Ingen krop at vende tilbage til, når du vil ud af drømmen igen.


Brugbart svar (0)

Svar #1
05. november 2021 af Moderatoren

Hvad har du problemer med, når du skal finde det? 

Hvad mener du med indledning?


Svar #2
05. november 2021 af jasmin1234561

der skal skrives en indledning til idgtet, hvilket jeg har rigtig svært ved. samtidig skal jeg finde billedsprog og stemningen i digtet


Brugbart svar (0)

Svar #3
05. november 2021 af Moderatoren

Jeg ved ikke lige, hvad der menes med indledning til digtet? Hvordan lyder opgaveformuleringen?

Billedsprog er typisk ord, som er er i overført betydning. Det kan så skabe en stemning. Kan du finde noget? 


Svar #4
05. november 2021 af jasmin1234561

(At analysere og fortolke komposition, billedsprog og stemning i digtene Arlanda - Kastrup 1.maj 2011)

sådan lyder opgaveformuleringen 


Brugbart svar (0)

Svar #5
05. november 2021 af Stygotius

Hvad er det for et "digt" du snakker om ??


Brugbart svar (0)

Svar #6
05. november 2021 af Moderatoren

Ok, der står ikke noget om en indledning til digtet.


Svar #7
05. november 2021 af jasmin1234561

Jo med analysen skal der en indledning til :)

- Digtet står i mit første spørgsmål, jeg har skrevet det indenunder 


Brugbart svar (0)

Svar #8
05. november 2021 af Moderatoren

Fokuser på analysen og fortolkningen. Indledningen til det kan du skrive til sidst. Så ved du sikkert også, hvad du skal skrive i indledningen.


Brugbart svar (0)

Svar #9
05. november 2021 af Stygotius

Der står da ikke noget digt i #0.

Husk i øvrigt at fortolkning og analyse er to forskellige ting.


Skriv et svar til: billedsprog og stemning

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.