Dansk

Et digt

09. november 2021 af Reeses - Niveau: A-niveau

Hej :) 

jeg har fået et digt som jeg har forsøgt at analysere/fortolke (af Thøger Larsen) men den er lidt svær at forstå. Jeg har derfor brug for lidt hjælp til at forstå den. Jeg er bange for at jeg overfortolker digtet. 

Er der nogen der vil hjælpe mig? :) 

Tak på forhånd


Brugbart svar (0)

Svar #1
09. november 2021 af Stygotius

Du skulle nok lige huske at afskrive digtet så andre kan forstå det hele


Svar #2
09. november 2021 af Reeses

Det røde Træ af Johannes V. Jensen (1906)

Tropenattens sydende Keddel fraader over mod Morgen . . . Regn, Regn fra Zenith!

Solen staar op i et Skybrud, og ud af det regnkvalte Gry springer der et eneste Lyn af en uhyre lysbringende Kraft — lange Draaber, lodrette Stave af Vand staar stille som Glasting i Luften.

Men højt bag de straalende Regngitre udbreder et blomstrende Træ sin røde Kæmpekrone —

saa ildrød en Aabenbaring i Lynets Lys og i Morgenrøden som en hed Eruption af Blod fra Jordens Hjærte.

Og efter det forfærdelige Brag, der sekunderer Lynet, bliver alting dybt og stille, mens Dagen øges, og Vandene suser.

Nu mødes Høst og Foraar ved Lynlys og under blændende Regn i Singapores rødtblomstrende Haver.

For nu staar Træet dryppende grønt, flammende af Blomster, og Regnen, der stryger dets Krone som med varme Vandhænder fejer visne Blomster og Blade i haltende Høstvals mod Træets Rod, mens lyse, skinnende Knopper og Skud allevegne aabner deres Øjne i Kronen, der ryger af Væde.

Nu løfter Træet sig luende over sit eget Løvfald som et udødeligt Baal, hvorfra der sneer Aske, og med tusind nye Ildspirer.

Ho!

Gennem Regnens drukne Syndflodstone og det røde Træs drægtige Rislen hører jeg som et Ridt af Tiderne, Hestevrinsken og sværmende Pauker, Galop, Trommer der kogler, og et Sus forbi af Pile! Nye Lurtoner! Hærene ler! Thalatta! Solen ved Austerlitz!

Alverden rykker frem, sejrrig, og dør. Og hvorfor sidder jeg ene med et ru Kvak fra mit tungsindige Sumphjærte? Hvem har snydt mig for min lynende Skæbne?


Brugbart svar (1)

Svar #3
09. november 2021 af Stygotius

Du skriver at dette digt er skrevet, både af Johs. V. og af Thøger Larsen    .....???


Svar #4
09. november 2021 af Reeses

Dette var af en fejl, det er blot et digt af JohannesV. Jensen

Brugbart svar (0)

Svar #5
10. november 2021 af jantand

Den måde digtet er sat op på har betydning.

Det nytter ikke at du sætter det op som prosa.

Du må have digtet et sted hvor det er rigtig sat op.

Så tag det linje for linje og beskriv hvad der står.

Hvad er det der beskrives i digtet.

Hvilken følelse giver det dig.

Hvilke billeder bliver der brugt.

Hvad betyder billederne.

Er der ord du ikke genkender må du slå dem op.

Hvad har Austerlitz med det hele at gøre.


Svar #6
11. november 2021 af Reeses

Hej Jantan, kan jeg kontakte dig privat, og ved du evt. hvordan jeg kan kontakte dig privat, over studieportalen?


Brugbart svar (0)

Svar #7
11. november 2021 af jantand


Skriv et svar til: Et digt

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.