Dansk

Debatindlæg

19. november 2021 af Mus25 - Niveau: 8. klasse

Opgaven lyder: 

Klimaforkæmpere mener, at vi skal droppe at spise kød. Andre mener, at det kun er skræmmekampagner.

Hvad mener du?

Du skriver et debatindlæg, hvor du argumenterer for din holdning.

Skriv dit debatindlæg.

Som forberedelse til dit debatindlæg skal du søge argumenter for og imod at spise kød.

I dit debatindlæg skal du:

redegøre for forskellige synspunkter, der er fremme i debatten om at spise kød

kommentere 2-3 af disse synspunkter

argumentere for dit eget synspunkt.

Du skal give dit debatindlæg en rubrik. Debatindlægget skal bringes i en trykt avis.

Hvordan kan man starte på sådan et debatindlæg? Skal skrive et debatindlæg for første gang. 


Brugbart svar (0)

Svar #1
19. november 2021 af Viderekem (Slettet)

https://www.youtube.com/watch?v=PT2-v8VERxE


Svar #2
21. november 2021 af Mus25

Jeg har skrevet dette indtil videre. Er gået lidt i stå. Nogen der kan hjælpe med om hvad jeg kan skrive mere om det. Eller byde med noget der er godt. 

For at forhindre klimakriserne ødelægger vores planet mener forskere, at vi mennesker bliver nødt til at ændre vores adfærd. 

Sociolog og forfatter Rasmus Willig skriver i debatindlægget “Spiser du lige så meget kød som gennemsnittet, vil du ikke dine børn det godt” på Information.dk  d. 14 August 2018 at kød krisen vil “løbe os over ende”. Altså den kan medføre død og ødelæggelse i fremtiden. Af den grund skal vi alle sammen gøre hvad vi kan. Han mener at vi skal skære drastisk ned eller helt holde op med at spise kød.

 Jeg er meget enig med hvad han skriver, dog vil min løsning på problemet være at man kan erstatte noget af sit oksekød eller svinekød med kylling. Det har både en sundhedsmæssig og klimamæssig gevinst. 

Direktør for Landbrug og Fødevarer Karen Hækkerup skriver i debatindlægget “Selvfølgelig skal vi spise kød – det er sundt og bæredygtigt” på Information.dk d. 17. Juli, at når man har lyst til at spise kød, så kan man med god samvittighed spise kød, både ud fra et klima- og sundhedsperspektiv. 

Længere nede på debatindlægget skriver hun så “Selvfølgelig kan man – med den rigtige viden om ernæring – erstatte kød med andre fødevarer. Men det kræver en større indsats og indgående viden om kost.”


Skriv et svar til: Debatindlæg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.