Dansk

Hjælp til debatinlæg

08. januar 2022 af Annicca (Slettet) - Niveau: 10. klasse
Jeg har fået skrevet et debatinlæg om modeller og deres vægt ( BMI ), nogen som kunne være så behjælpelige og læse mit korte debatindlæg igennem for eventuelle fejl/rettelser. På forhånd mange tak.
Teksten kommer her :
BMI-grænse skal anskaffes i modebranchen


Sidste måned sad jeg med min mobil og scrollede på Instagram, da der poppede et billede op af den såkaldte, Victoria Secret, model. Modellen var iført en meget tætsiddende kort kjole, og under billedet brummede det med kommentarer; alt fra posetive til negative kommentar, men mest af alt negative. Folk skrev på liv og løs, at hun var alt for tynd, hun var spiseforstyrret, hun var syg, hun var alt for spinkel og se på, hun ingen former havde osv.
Dette fik mig til at tænke på; holder nogen overhoved øje med hende? Dem hun arbejder for, passer de ordentligt på hende? Hun ser tynd ud, ja, måske også alt for tynd.

Dagligt ser vi modeller med den; rene perfekte hud, de store brune bamse-øjne, de store fyldige læber og de høje tynde udslidte kroppe på de sociale medier, men hvilken indvirkning har det virkelig for os?
Dagligt bliver ikke nok med børn og unge, men også voksen mennesker påvirket af modellernes urealistiske kroppe. Især unge piger bliver påvirket af de modeller de ser på de sociale medier, og da vil de stræbe efter det umulige: den perfekte krop. Men problemet ligger i, at der ikke findes nogen “perfekt krop”. En statistik viser at op mod 75 % af alle modellerne bliver photoshoppet til at se “perfekte” ud, og dette påvirker de unge negativt. Ved at indføre en såkaldt “BMI-grænse” for modeller, ville det være med til at mindske risikoen både for mistrivsel, lavt selvværd og spiseforstyrrelse hos både børn og unge, men også modellerne selv.


I en nyere lov fra 2015, indførte Frankrig et krav om et minimum BMI på 18 i modebranchen. Denne lov blev vedtaget på baggrund af den franske model, Isabelle Caro, der i 2010 døde grundet anoreksi, mens hun var model.
Det er en lov, jeg synes burde gælde alle steder i verden. Hver og et land. Enhver der arbejder indenfor modebranchen burde blive holdt mere øje med - flere og flere modeller sulter sig, og endda sulter sig ihjel, fordi de skal have et bestemt udseende, ellers dur det ikke som modeller, hvilket er helt absurd.
Det mening med “BMI-grænsen” er, er at man ikke må gå som model, hvis ens BMI er under 18, dette burde være gældende i alle lande, og ikke kun i Frankrig og Spanien. På den måde vil risikoen for syge modeller mindske og børn og unges selvtillid ikke ville ødelægges lige fra start, fordi de stræber efter det umulige: den perfekte krop

Brugbart svar (0)

Svar #1
08. januar 2022 af Stygotius

En tekst som  du afleverer, skal være resultatet af dit arbejde og ikke af en andens arbejde.

Generelt må man sige at dit sprog er fuldt af  håbløse formuleringer og ulogiske sætninger. Din tekst virker meget sjusket og forhastet lavet.


Svar #2
08. januar 2022 af Annicca (Slettet)

#1
En tekst som  du afleverer, skal være resultatet af dit arbejde og ikke af en andens arbejde.

Generelt må man sige at dit sprog er fuldt af  håbløse formuleringer og ulogiske sætninger. Din tekst virker meget sjusket og forhastet lavet.


Hvad mener du helt konkret med : “ håbløse formuleringer og ulogiske sætninger”. Hvad får dig til at tænke, de er håbløse og ulogiske ?


Brugbart svar (1)

Svar #3
09. januar 2022 af Stygotius

Jeg mener bl.a. ting som  "men også voksen mennesker" (i stedet for "voksne mennesker")

Jeg mener ting som "Ved at indføre en såkaldt “BMI-grænse” for modeller, ville det være med til at mindske"

i stedet for "(Ved at) At indføre en såkaldt “BMI-grænse” for modeller, ville (det) være med til at mindske......"

Jeg mener ting som "Denne lov blev vedtaget på baggrund af den franske model"   i stedet for "-  "under påvirkning af hvad der skete med den franske model"..

Jeg mener også¨ting som: "alt fra posetive til negative kommentar"  i stedet for  "alt fra positive til negative kommentarer.

osv. osv.


Brugbart svar (0)

Svar #4
12. januar 2022 af CeciliaaM

Har du afleveret dit debatindlæg?


Svar #5
12. januar 2022 af Annicca (Slettet)

#4
Har du afleveret dit debatindlæg?

Nej, det har heg ikke.
Vh

Svar #6
12. januar 2022 af Annicca (Slettet)

#4
Har du afleveret dit debatindlæg?

Har du evt. noget at tilføje?

Skriv et svar til: Hjælp til debatinlæg

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.