Engelsk

English passive

03. februar 2022 af Palle130695 - Niveau: 9. klasse
Hej

Jeg har to spørgsmål vedrørende nedestående sætning, som jeg håber nogen vil forsøge at forklare:

“The ice melts at the North Pole constantly due to climate change.”

1) ‘melts’ er umiddelbart objektet i overstående sætning.
Hvad er subject i overstående sætning? For jeg er itvivl, om man kan sige, at det er ‘the ice’ der udfører handlingen, og dermed skal betragtes som subjectet?

2) hvis ja til spørgsmål ét, hvordan kan dette lade sig gøre, når isen i sig selv ikke er ‘skyld/bevidst’ i den konkrete handling, men rent faktisk er menneskeheden sådan generelt der er skyld i at isen smelter stille og roligt?

Hvordan kan dette forklares?



På forhånd tak.

Brugbart svar (0)

Svar #1
03. februar 2022 af StoreNord

Som du kan se her :
https://www.grammar-monster.com/glossary/object.htm
er object ikke grundled men udsagnsled.

Som du kan se her:
https://en.wikipedia.org/wiki/Subject_(grammar)
hedder grundled subject på engelsk og er "The ice".

Nogle verber tager "genstand" og andre gør ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #2
03. februar 2022 af Stygotius

"melts" er ikke et substantiv og  kan det ikke være et "umiddelbart objekt". NOge sådan er der ikke  noget der hedder. Ordet er et verbum og er her verballed. Et direkte objekt er på dansk et genstandsled.

I din sætning er der ikke noget genstandsled.

NB. Det hedder "subjekt", ikke "subject"

Man  forstår ikke  hvad du mener med "skyldbevidst"

P.S.  Hvorfor taler du om passiv i overskriften ??


Svar #3
06. februar 2022 af Palle130695

Okay så langt så godt at kunne konkludere, at ‘melts’ er et intransitivt verbum, og dermed ikke har et objekt/genstandsled.

Jeg er dog stadigvæk usikker på den omtalte sætning:
“The ice melts at the North Pole constantly due to climate change”
Jeg er med på, at ‘the ice’ er subjektivet, og at et subjektiv udfører handlingen.
Men i den konkrete sætning kan jeg bare ikke forstå, hvorfor det er isen der udfører handlingen. Fordi isen kan jo ikke selv bestemme og det skal smelte eller ikke smelte.
Men tilgengæld er det andre faktorer der er skyld i at det smelter, og dermed ‘udfører handlingen’
Fx. menneskeheden der er skyld i at det smelter på grund af klimaforandringer, og dermed menneskeheden der udfører handlingen.

Hvordan kan man forsøge at udrede min tankegang i dette konkrete tilfælde/eksempel?


P.S Beklager den misvisende overskrift.

Brugbart svar (0)

Svar #4
06. februar 2022 af ringstedLC

#3 
Jeg er dog stadigvæk usikker på den omtalte sætning:
“The ice melts at the North Pole constantly due to climate change

som følge af klimaforandringer.

Det vil sige: Klimaet bliver varmere ⇒ isen smelter.

Men så er klimaet måske heller ikke et subjekt.; det kan jo ikke selv gøre for, at det bliver varmere. Med den logik bliver det nok meget svært overhovedet at finde nogle subjektiver.

Når noget eller nogen gør et eller andet er det/de et subjektiv, uanset hvorfor.

#3 
Men tilgengæld er det andre faktorer der er skyld i at det smelter, og dermed ‘udfører handlingen’

og derfor er det ikke "andre faktorer", der udfører handlingen. De kan være skyld i eller årsag til, at noget eller nogen gør et eller andet, men de udfører ikke handlingen.

PS. Selve sætningen er ikke korrekt. Hver vinter vokser isen, dog mindre end den smelter om sommeren. Men den smelter altså ikke konstant.


Brugbart svar (0)

Svar #5
06. februar 2022 af Stygotius

Skal vi ikke allerførst slå fast at man kun kan tale om passiv ved verber der er brugt transitivt ??

Hvad menes med et "subjektiv" ?? Det er vist et nyuopfundet begreb.

Subjektet i den omtalte sætnng er ordene "The  ice". Det kan aldrig være "climate". Det ord er blot en del af et adverbielt led. Det har intet med neksus at gøre. 

Det ser ud til at ingen af debattørerne har styr på denne sætning.

.....................................................................................

Aktiv til passiv  (kun ved transitivt brugte verber)

En  sætning omformes til passiv ved at

1   -gøre subjektet til dir.objekt

2  -sætte hovedverbet i p.p.

3  -anvende  være/blive i samme tid som novedverbet 

4  -bruge subjektet som styrelse i et præpositionsled med ordet  "af" som præposition i en såkaldt "agens"

..................................................................................................

"transitiv" af latin trans = gennem, over + eo-ivi-itum-ire = gå


Skriv et svar til: English passive

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.