Dansk

rodmorfem forklaring

07. februar 2022 af j00nsm00nchild (Slettet) - Niveau: 8. klasse

Hej.

Er der nogen, der kan forklare mig tydeligt, hvad rodmorfemer er? Forstår det simpelthen bare ikke.


Brugbart svar (0)

Svar #1
07. februar 2022 af Moderatoren

Kan du prøve at beskrive, hvad du ikke forstår ved det? 


Brugbart svar (0)

Svar #2
07. februar 2022 af hillstrøm


Brugbart svar (0)

Svar #3
07. februar 2022 af Stygotius

Et morfem er den mindste betydningsadskillende del af et ord. F.eks. er det sidste "t" i ordet "tomt"   et neutrumsmorfem, og i ordet  "biler" er endelsen "-er" et flertalsmorfem.

Et ords stamme er det der er tlbage når man fjerner alle bøjningsendelser.

En rod er det der er tilbage når man fjerner bøjninger og afledninger og substantiveringer og for- og efterstavelser


Svar #4
07. februar 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

#3

Et morfem er den mindste betydningsadskillende del af et ord.

Et ords stamme er det der er tlbage når man fjerner alle bøjningsendelser.

En rod er det der er tilbage når man fjerner bøjninger og afledninger og substantiveringer og for- og efterstavelser

En rod er det der er tilbage når man fjerner bøjninger og afledninger og substantiveringer og for- og efterstavelser - Så altså den korteste version af ordet?


Brugbart svar (0)

Svar #5
07. februar 2022 af Stygotius

Ja, en rod kan ikke eksistere som et selvstændig ord i dansk


Svar #6
08. februar 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

#5

Ja, en rod kan ikke eksistere som et selvstændig ord i dansk

Det forstod jeg ikke...


Svar #7
08. februar 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

Eller det gør jeg, men kan du uddybe lidt mer'?


Brugbart svar (0)

Svar #8
08. februar 2022 af Stygotius

Ja, en rod er en abstrakt størrelse. Selve roden findes ikke som et selvstændigt ord på dansk  men kun som en betydningsdel eller som et element af et dansk ord 

F.eks består ordet "handske" af to rødder, nemlig "hand"  (afledt af hånd) og  "ske" (afledt af "sko"). Ordet handske betyder så egentlig en '"håndsko". Imidlertid findes hverken "hand" eller "ske" som selvstændige ord i dansk.

Hjalp det ??


Svar #9
08. februar 2022 af j00nsm00nchild (Slettet)

Er det så lidt som min lærer sagde til mig? At rodmorfemet var den vigtigste del af ordet? At rodmorfemet både kan findes i midten, i starten eller slutningen af ordet?


Brugbart svar (0)

Svar #10
08. februar 2022 af Stygotius

Ja, det er helt rigtigt. Rodmorfemet er den vigtigste del da det er den der bærer den oprindelige, centrale betydning. F.eks. er roden i ordet "gift" roden "gif" som har noget at gøre med "at give" idet det hentyder til at faderen giver sin datter bort til en ny mand. Derfor bygger  ordet "gift",  både i "at forgifte"  og "at blive  gift", på det samme rodmorfem, nemlig et med  betydningen "at give".

Derfor er den gamle, dumme  vittighed: ".....gift? det er er da noget man tager, ikke noget man bliver"  ikke uden en pointe men indeholder en vis sandhed.

Dette er nok ikke en forklaring som feminister (inkl. mig selv) er begejstrede for.

Er det blevet lidt tydeligere nu ??


Skriv et svar til: rodmorfem forklaring

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.