Studievalg og videregående studie

Karaktergennemsnit ift. Kommunikation på DMJX

26. marts 2022 af DivineTemple
Hej SP!

Jeg skriver, da jeg står i lidt af en irriterende situation. Jeg vil rigtig gerne ind på kommunikation på DMJX (enten på AU eller KU). Da det er det, jeg kan se mig selv studere og har en passion for, er jeg villig til at bo, hvorend det skulle være. Jeg er ked af, at jeg ikke fik søgt ind gennem kvote 2. Mit hoved har været gennem mange reflektioner her på det sidste og grunden til, at jeg ikke fik søgt kvote 2 var egentlig fordi, jeg var sikker på at kunne komme ind på mit "drømmestudie", som var jura. Jeg må dog erkende - som så mange andre - at jeg ikke tror, det er det, jeg brænder for. Jeg ville have en god løn, et prestigefyldt job og så lød det da også spændende at arbejde med loven i praksis.

Mit snit ligger på 9.6, og kommunikation ligger derfor en del over mit snit. Jeg kan dog se, at der sidste år på AU blev tildelt standby-pladser helt ned til 9.4. Mit spørgsmål er nu: Hvor tænker i, at jeg har den højeste chance for at komme ind med en standbyplads? Jeg kan ikke finde nogle statistikker for standbygennemsnittenne gennem årene, men jeg kan se, at det varierer mellem hvilket universitet, der har den største adgangskvotient ift. kvote 1 (det er ikke ALTID KU). Jeg ved godt, at det er rigtig svært at svare på, så jeg forventer heller ikke andet end gode bud.

Det er dog stadigvæk noget, jeg skal tænke over. Jeg ved jo som sagt, at jeg kan få en plads på jurastudiet, hvis det er det, jeg ender med at gøre alligevel.

Jeg sætter pris på alle konstruktive svar!

// Jens

Brugbart svar (0)

Svar #1
28. marts 2022 af Moderatoren

DMJX findes i Aarhus. Ikke andre steder. Det er så vidt jeg ved ikke under AU. Du skal altså søge ind på journalist. 


Svar #2
28. marts 2022 af DivineTemple

#1 Hov, jeg mente naturligvis i Århus eller København, det beklager jeg! Jeg forstår godt, at der er lidt forvirring. Der er tale om en relativt ny uddannelse, men det er altså ikke journalist, jeg vil læse til. Det er kommunikation, som ikke har en optagelsesprøve, ligesom når man vil læse til journalist, men derimod søger man ind gennem kvotesystemet. Dog er kvote 1-gennemsnittene for de forskellige steder meget høje, og deraf kommer mit spørgsmål. DMJX findes både i Århus og København, men det er dog kun i Århus, man kan læse til journalist (ikke det jeg vil).

// Jens

Brugbart svar (0)

Svar #3
28. marts 2022 af Moderatoren

Okay, så lister jeg bare ud igen :)


Skriv et svar til: Karaktergennemsnit ift. Kommunikation på DMJX

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.