Studievalg og videregående studie

Stx eller hhx?

25. april 2022 af AstridKoefoed
Hej

Jeg går i 10. klasse, og har valgt at starte på hhx næste år. Jeg har dog altid tænkt, at jeg gerne ville på stx, men jeg skiftede mening i sidste øjeblik. Derfor er jeg virkelig blevet i tvivl om det er det rette valg. Jeg havde aldrig før sat mig ind i, hvad hhx var, og derfor havde jeg aldrig overvejet at vælge det

Så valgte mine veninder at søge ind der, så jeg begyndte at undersøge det, og fandt ud af, at det nok ikke lød ligeså slemt som jeg troede. Jeg troede nemlig, at der var rigtig meget matematik, men jeg har fået at vide fra de fleste, at man ikke behøver elske matematik for at kunne lide hhx. Er det rigtigt?

Jeg er bare bange for, at jeg kun har valgt det pga mine veninder, og at jeg så derfor ikke kommer til at kunne lide det. Økonomi har ikke interesseret mig før, så jeg ved ikke rigtig om jeg vil kunne lide det. Men derudover er jeg ikke særlig vild med naturfag, hvilket man jo slipper for på hhx

Hvad tænker I er det bedste?

Brugbart svar (0)

Svar #1
25. april 2022 af Christianfslag

Jeg tænker at du finder ud af det i dit grundforløb. Hvis du virkelig ikke synes det er noget for dig, tvivler jeg på at du får problemer med at skifte efter et par måneder. Du behøver ikke stresse så meget over det, hvem ved, måske er økonomi alligevel lige noget for dig.


Brugbart svar (0)

Svar #2
25. april 2022 af HJÆLPMIIIIG

Hej.

Jeg synes helt bestemt at du skal gøre hvad der intressere dig allermest, og ikke gøre hvad dine veninder gør. Det er din fremtid ikke deres.

Men har også selv været fastbesluttet på at tage på hhx, fremfor stx velvidne om, at alle mine veninder tager på stx. Men ja det er måske lidt ærerligt ikke at se sine veninder hver dag, men man får jo også en masse nye :)

Held og lykke :)


Svar #3
25. april 2022 af AstridKoefoed

Hvad så hvis jeg er relativt ligeglad, fordi jeg fx ikke er særlig vild med naturfag som man har meget af på hhx? Tror nemlig lidt det er derfor jeg valgte hhx, fordi det lidt var en 50/50 for mig:)

Brugbart svar (1)

Svar #4
25. april 2022 af Anders521

#3

 Jeg troede nemlig, at der var rigtig meget matematik, men jeg har fået at vide fra de fleste, at man ikke behøver elske matematik for at kunne lide hhx. Er det rigtigt?

Det er rigtigt. Matematikken kan blot være et faget der skal afsluttes på B-niveau. Faktisk er matematikken på HHX er ikke så anderledes ihft. matematikken der findes på STX, HF eller HTX.  Emner så som lineær funktioner, finansiel regning, andengradspolynomier, eksponentielle funktioner og statistik er pensum på alle tre uddannelser på 1.år.  Disse er relative lette. Til hvert emne vil der blive stillet en specifik aflevering, som er relevant til en mundtlig prøve.


Brugbart svar (0)

Svar #5
01. maj 2022 af DrNielsen

Jeg tror du skal gøre op med dig selv nogenlunde hvilken retning du gerne vil i fremadrettet.

Valg af gymnasiel uddannelse kan influerer ret kraftigt på hvad man vil sidenhen. Man har altid den mulighed at læse fag op. Men det letteste er selvfølgelig at ramme de rigtige fagkombinationer i første træk.

Jeg er selv oprindeligt STX-uddannet - så det er jeg selvfølgelig farvet af. Jeg synes det er en god retning at gå i fordi man kan vælge mellem mange kombinationer på samme gymnasium. Ydermere tror jeg ikke at man har specifikke adgangsgivende fag på HHX. Det har man på STX i form af højniveau fysik og kemi eksempelvis. Det er et par dage siden jeg gik i gymnasiet så det kan sagtens være jeg tager fejl.

Jeg har flere venner der har læst økonomi - og de fleste af dem er faktisk STX uddannede.

Jeg tror jeg vil holde fast i at mit bedste råd er at tænke over hvad du vil med dit liv. Det kan være svært så tidligt - men husk nu på at din gymnasielle uddannelse er adgangsbilletten videre i systemet hvis du vil være akademiker.


Skriv et svar til: Stx eller hhx?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.