Bioteknologi

Syre-base kemi

28. april 2022 af tvilling1udaf2 - Niveau: B-niveau

Jeg er igang med en aflevering, hvor jeg skal svare og løse nogle arbejdsspørgsmål. 

Er der nogle som kunne hjælpe mig med følgende:

a. I atmosfæren reagerer gassen NO2 med vand og danner lige stor mængder af salpetersyre, HNO3, og salpetersyrling, HNO2. Hvorledes skrives reaktionsskemaet for denne reaktion?

b. Natriumhydrogensulfat blev tidligere anvendt i wc-rens. reagerer saltet surt, neutralt eller basisk? og hvorfor giver svovlsyre ammoniak sur reaktion?

c. Beregn [OH-]

i sæbevand med pH = 10,6

i klorin med pH = 12,8


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. april 2022 af mathon

     \small \begin{array}{lllllll}\textbf{a)}\\&& 2\,NO_2\,_\textit{(g)}\,+\;H_2O\,_\textit{(l)}\;\longrightarrow\;HNO_3\,_\textit{(aq)}\,+\;HNO_2\,_\textit{(aq)} \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. april 2022 af mathon

     \small \small \begin{array}{lllllll}\textbf{b)}\\&& HS{O_4}^-&\textup{reagerer surt}\quad(pK_s=1.99) \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #3
29. april 2022 af mathon

     \small \small \begin{array}{lllllll}\textbf{c)}\\&& \textup{s\ae bevand:}\\&&&pOH=14-pH\\\\&&& -\log\left([OH^-] \right )=14-pH\\\\&&& \log\left([OH^-] \right )=pH-14\\\\&&& [OH^-]=10^{pH-14}\\\\&&& [OH^-]=10^{10.6-14} \\\\\\ \\&& \textup{klorin:}\\&&& [OH^-]=10^{12.8-14} \end{array}


Skriv et svar til: Syre-base kemi

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.