Dansk

Bella og Hanna

28. april 2022 af nirthikaa - Niveau: 10. klasse

Hey guys, jeg har lavet en analyse af Billedet Bella og Hanna  af  C.W eckersberg Jeg skal bruge denne analyse til min dansk mundtlig eksamen, så det ville betyde enormt meget for mig, hvis der var nogen som kunne hjælpe mig, lidt for er gået i stå.

kunne virkelig godt bruge hjælp til linje for er gået stå og kan ikke komme frem til hvorfor der skal være linjer, hvor jeg synes. 

og om hvordan man kan fortolke det med politik og samfund

håber der noget der kan hjælpe 

KH. .nirthikaa  :) :)


Brugbart svar (0)

Svar #1
29. april 2022 af Stygotius

Du skal i hvert fald være lidt mere omhyggelig med dit sprog.


Brugbart svar (0)

Svar #2
29. april 2022 af Moderatoren

Hvad er det for nogle linjer? Hvor har du sat dem? 
Mht. politik, så er maleriet nok bestilt fra en rig og indflydelsesrig person.


Svar #3
29. april 2022 af nirthikaa

Altså det gylde snit, trekanter ovs.

Brugbart svar (0)

Svar #4
29. april 2022 af Moderatoren

Ok, hvad er problemet med de linjer, du har sat?


Brugbart svar (0)

Svar #5
29. april 2022 af hillstrøm

søsteren i den orange / rosa kjole står op og danner en vertikal / lodret linje - 

det skaber en fornemmelse af ro, stabilitet og orden - 

hun står bomstille med et sytøj i hånden og kigger ud på tilskueren med et sløvt blik - måske er hun den kedelige søster, der har affundet sig med sit liv / situationen

hvis du tegner en linje fra det nederste højre hjørne og op til det øverste venstre - det kaldes sinister diagonalen - så kan du se, at pigernes arme er parallelle med denne linje - det kan være med til at skabe ro og give billedet dybde - og det kan skabe dynamik og fremdrift i billedet (man får på fornemmelsen, at der sker noget)

den stående søster støtter sig til / holder fast i stolen - skaber ro - 

hun virker fastlåst

søsteren i den grønne kjole rækker ud mod papegøjen - skaber bevægelse -

måske har hun lyst til at lukke papegøjen ud, lige som hun selv længtes efter / drømmer om, selv "at slippe ud af buret" / den beskyttede tilværelse - komme ud i livet

hun har blikket rettet mod papegøjen og antydningen af et smil på læberne - meget brugt metafor for indestængte længsler 

hendes blikretning ligger i det gyldne snit

der er mange andre linjer i billedet - bordkant, bordben og væg -

https://indidansk.dk/linjer-i-billeder

linjerne i gulvtæppe og vægpanel danner perspektiv i billedet - skaber rum og dybde

- i forhold til politik og samfund - det er et maleri af to ugifte søstre fra det københavnske borgerskab -

https://www.danskkulturarv.dk/smk/mendel-levin-nathansons-%C3%A6ldste-d%C3%B8tre-bella-og-hanna-1820/

https://da.wikipedia.org/wiki/Bella_og_Hanna._M.L._Nathansons_%C3%A6ldste_d%C3%B8tre


Svar #6
29. april 2022 af nirthikaa

Tusind tak for hjælpen ??

Skriv et svar til: Bella og Hanna

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.