Eksamensforberedelse

Perspektivering, Skagensmalerne: Portræt af min Hustru. Malerinden Anna Ancher

05. maj 2022 af StudieportalenErMinLifeSaver - Niveau: 9. klasse

Hej, jeg skal til eksamen her om lidt og skal aflevere min synopse, jeg har fået emnet skagensmalerne og har valgt maleriet: 'Portræt af min Hustru. Malerinden Anna Ancher.' af Michael Ancher

Jeg ved bare ikke hvad jeg skal perspektivere maleriet til. Jeg regner med at perspektivere til kvinderoller, men jeg kunne også godt tænke mig et godt maleri at perspektivere til, er der nogen som har et forslag :)

Påforhånd tak. Her er maleriet.

https://da.wikipedia.org/wiki/Portr%C3%A6t_af_min_hustru._Malerinden_Anna_Ancher#/media/Fil:Portr%C3%A6t_af_min_hustru._Malerinden_Anna_Ancher.jpg   


Brugbart svar (1)

Svar #1
31. maj 2022 af Stygotius

Du kunne f.eks. perspektivere Michael Anchers maleri til hans kones eget "Pigen i Køkkenet" fra 1886 og også til hendes mand mands maleri med din titel. Her på hans billede står hun måske og ser ud på mændendes (eventuelt fremmede), udendørs verden fra den indendørs, som var kvindernes. Tænk også  på dem af  Hammerhøis billeder hvor der forekommer personer.  Her er det næsten altid  en kvinde, og hun er altid inden døre. Måske vil hun udrykke en længsel efter mandens verden. Læg mærke til  at i "Pigen i Køkkenet" er døren på  klem for at udtrykke at pigen ikke er lukket inde i hendes traditionelle, huslige verden. Der er en mulighed for at komme ud til den omgivende verden.


Brugbart svar (1)

Svar #2
31. maj 2022 af Stygotius

Husk også på at en hund i et maleri meget ofte er et symbol på trofasthed, -også hos Krøyer.


Skriv et svar til: Perspektivering, Skagensmalerne: Portræt af min Hustru. Malerinden Anna Ancher

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.