Dansk

Romantikken - Den grimme ælling

09. maj 2022 af SigneLeiton - Niveau: 9. klasse

Hej :)

Jeg skal op til mundtlig dansk eksamen og jeg har trukket "Tekster fra Romantikken".

Jeg har valgt "Den grimme ælling" som prøveoplæg.

Har i nogle ideer til, hvad jeg kan perspektivere til. -Gerne noget nutidigt eller noget der har med Romantikken at gøre.  Ville være en kæmpe hjælp


Brugbart svar (1)

Svar #1
09. maj 2022 af OliverHviid

Du kan med fordel perspektivere den til "Ørneflugt" af Henrik Pontopiddan.


Brugbart svar (0)

Svar #2
10. maj 2022 af Stygotius

...........Pontoppidan


Svar #3
10. maj 2022 af SigneLeiton

#1

Du kan med fordel perspektivere den til "Ørneflugt" af Henrik Pontopiddan.

Tusind tak for hjælpen :))


Brugbart svar (0)

Svar #4
10. maj 2022 af Stygotius

Selv tak.

De to kommer til to stik modsatte konklusioner i slutningen af historierne ang. arv eller miljø.

Hos Pontoppidan (1857-1943) slutter historien med denne erklæring: "Det hjælper alligevel ikke at man har ligget i et ørneæg, når man er vokset op i andegården".

Hos H.C.Andersen (1805-75) slutter eventyret med denne forfatterkommentar: "Det gør ikke noget at være født i andegården når man kun har ligget i et svaneæg."

Man kan  godt se Pontoppidans novelle (som jo levede ca. 50 år senere) som et forfattersvar til Andersen. 


Brugbart svar (0)

Svar #5
10. maj 2022 af Stygotius

"Den grimme ælling" blev fuldført i 1843 (under romantikken) , og "Ørneflugt i 1894 (under naturalismens opgør med (= protester mod) romantikken))


Brugbart svar (0)

Svar #6
10. maj 2022 af OliverHviid

Hov ja, jeg fik vist ikke helt stavet hans navn korrekt; tak for korrektionen, Stygotius.


Brugbart svar (0)

Svar #7
10. maj 2022 af Stygotius

Nå ja, jeg havde nu ikke ment det som en korrektion. Jeg er ikke overlærer i den stråtækte, og du kan jo så meget andet..

Navnet kommer jo af latin  "pons"= "bro" + "oppidum" = by). Tænk bare på kunsthistorikeren R. Broby-Johansen


Brugbart svar (0)

Svar #8
12. maj 2022 af OliverHviid

Jeg havde faktisk aldrig tænkt over oprindelsen af hans navn, men det er faktisk rimelig interessant - tak for informationen... og tak for de pæne ord.


Skriv et svar til: Romantikken - Den grimme ælling

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.