Kemi

Reaktionshastigheden

14. maj 2022 af Astalavista10 (Slettet) - Niveau: B-niveau

Hej mennesker,

Jeg har dsv trukket kemi til eksamen, og ville høre om nogen kunne hjælpe mig med disse eksamensspørgsmål??

• Beskrive de forskellige faktorer der påvirker reaktionshastigheden  

• Forklare forskellige måder hvorpå man kan bestemme en reaktions hastighedsudtryk

• Perspektivere opgaven (til hverdagen eller andet) i det omfang det er muligt  

Det ville være en kæmpe hjælp hvis nogen kunne hjælpe mig, sådan ret hurtigt!!:))


Brugbart svar (0)

Svar #1
14. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Jeg kan give to af svarene uden forklaringer og beskrivelser...


a)

1. reaktanternes koncentrationer
2. temperatur
3. overfladeareal (heterogene reaktioner)
4. katalysatorer
5. inhibitorer

b)

v = -\frac{d[A]}{dt}

v = k * [A]^0

v = k * [A]^1

v = k * [A]^2

v = k * [A]^x * [A]^x
Opgave c kan jeg ikke hjælpe med...


Svar #2
14. maj 2022 af Astalavista10 (Slettet)

#1

Jeg kan give to af svarene uden forklaringer og beskrivelser...


a)

1. reaktanternes koncentrationer
2. temperatur
3. overfladeareal (heterogene reaktioner)
4. katalysatorer
5. inhibitorer

b)

v = -\frac{d[A]}{dt}

v = k * [A]^0

v = k * [A]^1

v = k * [A]^2

v = k * [A]^x * [A]^x
Opgave c kan jeg ikke hjælpe med...

det ville være rart hvis du kunne komme med forklaringer, men jeg prøver at finde ud af det. Og tak for du svaret mig:)))


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

Jeg er dsv. på telefonen, så det vil tage noget tid for mig at give forklaringer og beskrivelser. Hvis du ikke finder ud af det, må du meget gerne skrive i morgen, så kan jeg give forklaringer og beskrivelser.

Svar #4
14. maj 2022 af Astalavista10 (Slettet)

Okay, men er lidt forvirret over hvordan du har lavet B'eren?


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#4
Okay, men er lidt forvirret over hvordan du har lavet B'eren?

Det er alle de måder man kan finde reaktionshastigheden på

Svar #6
15. maj 2022 af Astalavista10 (Slettet)

ahh okayy tak


Brugbart svar (2)

Svar #7
15. maj 2022 af mathon

Reaktionshastigheden \small v for et stof
er ændringen af molaritet pr. sekund.
Her skal der skelnes mellem reaktant-
og produktsiden:
                                           For et stof på reaktantsiden mindskes molaritet pr. sekund
                                           For et stof på produktsiden øges molaritet pr. sekund.

Reaktionshastigheden ønskes overalt positiv,
hvorfor der for et stof \small A på reaktantsiden
defineres:
                                          \small v=-\frac{\mathrm{d}\left [ A \right ] }{\mathrm{d} t}

på produktsiden
defineres:
                                          \small \small v=\frac{\mathrm{d}\left [ B \right ] }{\mathrm{d} t}

Hvis reaktionshastigheden
kan udtrykkes med en positiv
hastighedskonstant og en heltallig,  
positiv potens af molariteten:
                                          \small v=-\frac{\mathrm{d}\left [ A \right ] }{\mathrm{d} t}=k\cdot \left [ A \right ]^n
hvor \small n\in\left \{ 0,1,2 \right \}
tales for:
                                         \small n=0\textup{ om en nulte-ordens reaktion}
                                         \small n=1\textup{ om en f\o rste-ordens reaktion}
                                         \small n=2\textup{ om en anden-ordens reaktion}


Brugbart svar (2)

Svar #8
15. maj 2022 af mathon

Løsningen til
differentialligningen:
                                          \small \small v=-\frac{\mathrm{d}\left [ A \right ] }{\mathrm{d} t}=k\cdot \left [ A \right ]^0
er
                                          \small \left [A \right ](t)=-k\cdot t+\left [ A \right ]_0
grafisk en ret linje
med negativ hældning.

                                          \small v=-\frac{\mathrm{d}\left [ A \right ] }{\mathrm{d} t}=k\cdot \left [ A \right ]^1
er
  
                                         \small \ln\left (\left [A \right ](t) \right ) =-k\cdot t+\ln \left (\left [ A \right ]_0\right )

                                         
grafisk en ret linje
?med negativ hældning.

                                          \small v=-\frac{\mathrm{d}\left [ A \right ] }{\mathrm{d} t}=k\cdot \left [ A \right ]^2
er
                                          \small \frac{1}{\left [A \right ](t))}=k\cdot t+\frac{1}{\left [A \right ]_0}
grafisk en ret linje
med positiv hældning.


Brugbart svar (0)

Svar #9
15. maj 2022 af Omar95 (Slettet)

#7 #8

Tak for hjælpen

Brugbart svar (0)

Svar #10
15. maj 2022 af mathon

Praksis:
                 
Omtal initialhastighedsmetoden.


Svar #11
18. maj 2022 af Astalavista10 (Slettet)

#7

Reaktionshastigheden \small v for et stof
er ændringen af molaritet pr. sekund.
Her skal der skelnes mellem reaktant-
og produktsiden:
                                           For et stof på reaktantsiden mindskes molaritet pr. sekund
                                           For et stof på produktsiden øges molaritet pr. sekund.

Reaktionshastigheden ønskes overalt positiv,
hvorfor der for et stof \small A på reaktantsiden
defineres:
                                          \small v=-\frac{\mathrm{d}\left [ A \right ] }{\mathrm{d} t}

på produktsiden
defineres:
                                          \small \small v=\frac{\mathrm{d}\left [ B \right ] }{\mathrm{d} t}

Hvis reaktionshastigheden
kan udtrykkes med en positiv
hastighedskonstant og en heltallig,  
positiv potens af molariteten:
                                          \small v=-\frac{\mathrm{d}\left [ A \right ] }{\mathrm{d} t}=k\cdot \left [ A \right ]^n
hvor \small n\in\left \{ 0,1,2 \right \}
tales for:
                                         \small n=0\textup{ om en nulte-ordens reaktion}
                                         \small n=1\textup{ om en f\o rste-ordens reaktion}
                                         \small n=2\textup{ om en anden-ordens reaktion}

Er de her for den med: forskellige måder at bestemme en reaktions hastigehedsudtryk??


Skriv et svar til: Reaktionshastigheden

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.