Dansk

Tove Ditlevsen - Børn (Digt)

16. maj 2022 af endum7klasser - Niveau: 7. klasse

Hej! Jeg har brug for hjælp til at besvare disse spørgsmåle til et digt.

Spørgsmålene:

• Hvordan er digtets rim?

• Strofe 1 og 2 beskriver to forskellige typer børn. Hvordan er de to typer børn forskellige?

• Hvad er forfatterens holdning til de forskellige børn?

• Find eksempler på neologismer, og drøft, hvilken virkning de har.

• Find eksempler, og drøft, hvad de symboliserer.

• Hvordan forstår du digtets sidste verselinje?

• Hvad er digtets tema?

Digtet:

Strofe 1: Mit hjerte elsker alle de umulige børn, de som ingen holder af og ingen kan forstå. Lyvebørn og stjælebørn og løftebryderbørn, de børn som alle voksne folk er meget vrede på.

Strofe 2: Mit hjerte ynder ikke disse pyntehavebørn, der står i bed og intet ved om synd og bittert savn. De børn som voksne holder af og klipper pænt i form, og som med ren samvittighed tør nævne Gud ved navn.

Strofe 3: Den kender mest til kærlighed som aldrig mødte den. Om dyden ved den lastefulde mer end nogen tror. Mit hjerte hader pæne voksnes hækkeklippesaks. Det er på vilde buske verdens sjældne blomster gror. 


Brugbart svar (2)

Svar #1
16. maj 2022 af Stygotius

Du er nødt til at skrive digtet af i den samme form som det oprindeligt havde.

Rimskemaet er a-b-c-b

Neologismer er bl.a. "lyvebørn" og "stjælebørn" og "løftebryderbørn" og "pyntehavebørn" (som er lavet til lejligheden)

Forfatteren bryder sig ikke om de børn som pænt gør  hvad andre siger. De ved intet om livet og har "ren samvittighed" men ingen fantasi Det er på de vilde, tornede  grene man finde de mest spændende blomster.

Forfatteren dømmer ikke børn efter hvad de evt. har lavet af "grimme" ting men holder af dem allesammen. Det er det de  har brug for.. 

En af vores fremragende børnepsykologer sagde engang: "Husk altid: -Et vanskeligt barn er et barn der har det vanskeligt"


Skriv et svar til: Tove Ditlevsen - Børn (Digt)

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.