Dansk

Eksamen

17. maj 2022 af gladdk - Niveau: A-niveau

Hej

I sidehovedet til en skr. eks. , hvad skal der så stå?

Skal man desuden skrive ''jeg sætter startkomma''?


Brugbart svar (0)

Svar #1
18. maj 2022 af OliverHviid

Jeg kan ikke se hvorfor det skulle være nødvendigt at fortælle hvilket kommasystem du bruger. Det skulle vi i hvert fald aldrig dengang jeg gik i gymnasiet.


Brugbart svar (0)

Svar #2
18. maj 2022 af kravlundis

Nutildags skal man altid informere (typisk ved at krydse én af to bokse af) om, hvorvidt man bruger eller ikke bruger startkomma. Jeg er pænt sikker på, at næsten alle folkeskoleelever i 2022 lærer at skrive MED startkomma - så jeg tror, at det er den du skal krydse af - ellers spørg din lærer. 

I forhold til sidehovedet, plejer der til en skriftlig eksamen at være en blanket hvor der står præcis hvad der skal stå. Er du i tvivl, kan du altid spørge en eksamensvagt/lærer, om hvad der skal stå. 


Brugbart svar (0)

Svar #3
18. maj 2022 af propro

Eksamen er slut, men på vores gym skulle vi kun skrive sidetal i dokumentets sidehoved/-fod. En af lærerne gik meget op i, at vi ikke skulle skrive hverken navn eller gymnasie, og vi fik intet "elevnummer". Vi har slet ikke benævnt startkomma i min gymnasietid, det var bare det, som vi arbejdede med. Efter min mening bør det være det eneste rigtige komma.


Brugbart svar (0)

Svar #4
18. maj 2022 af OliverHviid

#3 Hvorfor mener du at startkommaet bør være det eneste rigtige komma?


Brugbart svar (0)

Svar #5
21. maj 2022 af propro

#4

Det ligger naturligt, når man holder en pause i talestrømmen el.lign. Jeg kan ikke se, hvorfor et nyt komma skulle være nødvendigt, eller hvordan det skulle stemme bedre overens med et faktisk talemønster.


Brugbart svar (0)

Svar #6
22. maj 2022 af Stygotius

ad #4

Dansk Sprognævn fraråder alle med meget god grund at anvende (det valgfrie) startkomma da det er forvirrende, ødelægggende, tåbeligt og forstyrrende og fjerner en mulighed for at udtrykke sig nuanceret, hvilket altid er dårligt. Der kan kort sagt ikke siges noget godt om  (det grammatiske) startkomma. Det eksisterer da heller ikke på engelsk overhovedet. Så du har (selvfølgelig) fuldkommnt ret.  Hvorfor dog ??

Læg mærke til at sprogfolk aldrig bruger startkomma.

I øvrigt: Holder man  en naturlig pause i et eksempel som "Hun sagde, at hun var træt" ??


Brugbart svar (0)

Svar #7
22. maj 2022 af Stygotius

At en  lærer ikke underviser i startkommaet og brugen af, og reglerne for,  det, er simpelthen tjenesteforsømmelse, og der kunne/burde med rette klages over det.


Skriv et svar til: Eksamen

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.