Matematik

Annuitetsopsparing, bevis

04. juni 2022 af mariestuart - Niveau: B-niveau

Hej!

Jeg har et spørgsmål til en del af beviset. Jeg har vedhæftet den del, som jeg har svært ved. Jeg forstår ikke, hvordan man er kommet frem til resultatet, efter man har ganget med 1+r. 

Hvorfor er - 1 væk fra eksponenten? Er det, fordi man "lader den trække renter en gang til"?

På forhånd tak!:)


Brugbart svar (1)

Svar #1
04. juni 2022 af Anders521

#0 F.eks. når det sidste led ganges med 1+r haves y·(1+r)n-1·(1+r)1 = y·(1+r)n-1+1 = y·(1+r)n


Svar #2
04. juni 2022 af mariestuart

Super:) Så det er rigtigt forstået det der med, at man lader den trække renter en gang til? 


Brugbart svar (1)

Svar #3
04. juni 2022 af Anders521

#2 Det må det være. Kapitalen An, der er beløbet efter n-1 indbetalinger, trækker renter en gang til.


Svar #4
04. juni 2022 af mariestuart

Tak for dit svar. Jeg har faktisk ét til spørgsmål. Det er lidt tid siden, at jeg har lavet beviset, så jeg er lidt usikker på, om jeg har gjort det korrekte på højre side af lighedstegnet. Her har jeg sat y uden for parantesen, men jeg er i tvivl om, hvor -1 til sidst lige pludselig kommer fra. 


Brugbart svar (1)

Svar #5
04. juni 2022 af Anders521

#4 Tallet -1 kommer som følge af at have faktoriseret y, dvs. y er sat uden for en parentes.

                                                  Eksempel: faktorisering af a                                                                                                                                         ax - a = a·(x - 1)                                                                                          Bogstavet a kan sættes uden for en parentes da begge led ax og a har bogstavet tilfælles. Ganges a ind i parentesen skal den ganges med x og -1, således fås udtrykket man startede med, dvs. ax - a.


Svar #6
04. juni 2022 af mariestuart

Så forstår jeg - tusinde tak for din hjælp! 


Skriv et svar til: Annuitetsopsparing, bevis

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.