Matematik

Overskudsfunktion, når omkostningsfunktion er..

10. juni 2022 af Christianknuds3n

Hej, jeg sidder og forebereder mig til eksamen, men jeg kan virkelig ikke komme videre fra dette spørgsmål:

Forklar hvordan man er kommet frem til overskudsfunktionen: O(x) = −0,5 · x^2 + 12 · x − 4, hvor x er

antal solgte enheder (afsat mængde), når omkostningsfunktionen er: C(x) = 2 · x + 4, hvor x er antal

solgte enheder

På forhånd tak!

Brugbart svar (0)

Svar #1
10. juni 2022 af Anders521

#0 Overskuddet kommer af at trække omkostningen C fra omsætningen R. Du har ikke oplyst den sidstes regneforskrift, men det er let at gætte sig frem til. Hvis C(x) = 2x + 4 er R(x) = -0,5x2 + 14x. Således er

O(x) = R(x) - C(x)                                                                                                                                                          =  -0,5x2 + 14x - ( 2x + 4 )                                                                                                                                      =  -0,5x2 + 14x - 2x - 4                                                                                                                                          = -0,5x2 + 12x - 4

Skriv et svar til: Overskudsfunktion, når omkostningsfunktion er..

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.