Dansk

folkeeventyr

13. juni 2022 af mrbunda - Niveau: 9. klasse

er der nogle som har et godt eksemple på et folkeeventyr?


Brugbart svar (0)

Svar #1
13. juni 2022 af MN0710

Hvad med at kigge på H.C. Andersen? Han har rigtig mange gode folkeeventyr :)


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juni 2022 af Stygotius

Nej, Nej, Nej H.C.Andersens eventyr er ikke folkeeventyr. De er kunsteventyr.

Dels kender man forfatterens navn, dels har (nogle af) eventyrenes personer navne


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juni 2022 af dragonslayerx

De fleste Grimm-eventyr burde fungere fint

"Folkeeventyr er nært beslægtede med folkeviser, og kendetegnes ved at være mundtligt overførte fortællinger som bl.a blev fortalt af omrejsende historiefortællere. Derfor udviklede og ændrede historierne sig også ofte, når de blev fortalt og genfortalt fra mund til mund.

Det betyder også, at der ikke er nogen præcist der ved, hvem der i første omgang har fundet på historierne, eller hvor og hvornår de er fundet på.

I 1800-tallet begyndte mange af disse folkeeventyr at blive skrevet ned (såkaldte bogeventyr). Det var især brødrende Grimm kendte for at gøre. Her kan nævnes folkeeventyr som Askepot, Hans og Grete, Guldgåsen, Rumleskaft, Snehvide og Rapunzel."

https://analysesiden.dk/folkeeventyr/ 


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. juni 2022 af dragonslayerx

#2

Nej, Nej, Nej H.C.Andersens eventyr er ikke folkeeventyr. De er kunsteventyr.

Dels kender man forfatterens navn, dels har (nogle af) eventyrenes personer navne

Personer kan godt have navne i folkeeventyr. Eksempelvis er både Askepot, Hans og Grete, Guldgåsen, Rumleskaft, Snehvide og Rapunzel nedskrevne folkeeventyr - alle med personer med navne. Men det er rigtigt, at H.C. Andersens eventyr ikke er folkeeventyr.


Brugbart svar (0)

Svar #5
14. juni 2022 af Stygotius

Aslepor, Hans og Grete og Snehvide og Tornerose og en del af de andre, som vi kender dem, er ikke  folkeeventyr men nedskrevet af de to brødre Grimm,Jacob og Karl, folkemindesamlere og sprogforskere, 

I øvrigt er personerne i folkeeventyr "flade" mens figurer i kunsteventyr som regel er "runde" (E.M.Forster)


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. juni 2022 af Stygotius

Askepot, Hans og Grete og Snehvide og Tornerose og en del af de andre, som vi kender dem, er ikke  folkeeventyr men nedskrevet af de to brødre Grimm, Jacob og Karl, folkemindesamlere og sprogforskere, 

I øvrigt er personerne i folkeeventyr "flade" mens figurer i kunsteventyr som regel er "runde" (E.M.Forster)

Et  moderne (kunst)eventyr med folkevisetræk er Villy Sørensesn "Stokken" (Samlingen: De mange og De enkelte og andre småhistorier, 1987)


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. juni 2022 af MN0710

#2

Nej, Nej, Nej H.C.Andersens eventyr er ikke folkeeventyr. De er kunsteventyr.

Dels kender man forfatterens navn, dels har (nogle af) eventyrenes personer navne

Gud det vidste jeg faktisk ikke. Det er rigtig mange år siden jeg har haft om det. Det gik lidt stærkt med at prøve og hjælpe, men kan godt se nu når jeg læser lidt mere at jeg er helt forkert på den. Jeg undskylder:)


Brugbart svar (0)

Svar #8
14. juni 2022 af Stygotius

Du har da intet at undskylde !!


Skriv et svar til: folkeeventyr

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.