Dansk

Reportage

14. juni 2022 af annoym2020 - Niveau: 8. klasse

Hej

Jeg skal skrive en reportage, men er helt blank for ideér.

Nogen som kan komme op med noget at skrive om?

Ville være en stor hjælp! 

- Mange tak.


Brugbart svar (1)

Svar #1
14. juni 2022 af dragonslayerx

Du kunne skrive om et eller andet event du har været til.
En koncert, en skolefest, et marked etc.


Brugbart svar (0)

Svar #2
14. juni 2022 af Moderatoren

Du kan skrive en reportage om et arrangement, som du har deltaget i. 

Det kan fx være sidste skoledag, en fodboldkamp, en fest


Brugbart svar (0)

Svar #3
14. juni 2022 af dragonslayerx

#2

Du kan skrive en reportage om et arrangement, som du har deltaget i. 

Det kan fx være sidste skoledag, en fodboldkamp, en fest

God ide


Brugbart svar (0)

Svar #4
14. juni 2022 af Moderatoren

Helt samme svar som dit :)


Svar #5
14. juni 2022 af annoym2020

#3
#2

Du kan skrive en reportage om et arrangement, som du har deltaget i. 

Det kan fx være sidste skoledag, en fodboldkamp, en fest

G

#2

Du kan skrive en reportage om et arrangement, som du har deltaget i. 

Det kan fx være sidste skoledag, en fodboldkamp, en fest

mange tak for de gode forslag, men kan jeg godt finde på en fiktiv historie? noget som f.eks. tsunami i japan eller noget lignende?


Brugbart svar (0)

Svar #6
14. juni 2022 af Moderatoren

Ja, det kan du godt


Brugbart svar (0)

Svar #7
14. juni 2022 af kravlundis

Det kommer vel an på den opgave du har fået tildelt. Medmindre du bare skal skrive en reportage om et eller andet. Ellers plejer man som regel at få nogle instrukser vedr. reportagens ægthed, og eventuel nødvendighed af skribentens faktiske tilstedeværelse. 


Svar #8
14. juni 2022 af annoym2020

#7

Det kommer vel an på den opgave du har fået tildelt. Medmindre du bare skal skrive en reportage om et eller andet. Ellers plejer man som regel at få nogle instrukser vedr. reportagens ægthed, og eventuel nødvendighed af skribentens faktiske tilstedeværelse. 

jeg kan skrive en reportage om hvad som helst...


Brugbart svar (0)

Svar #9
14. juni 2022 af Stygotius

Ad # 6

En reportage kan  ikke være opfundet til lejligheden, Den  skal være en beretning om en virkelig begivenhed, skrevet med det formål at få nogle som ikke selv har deltaget/overværet, til at "opleve" hændelsen. Det ligger i selve definitionen af begrebet og i navnet.


Brugbart svar (0)

Svar #10
14. juni 2022 af kravlundis

#9
Jeg synes også, at det lyder mærkeligt med en "opfundet" reportage.

Jeg synes til gengæld også godt, at man i 8. klasse kan skrive en sådan "opfundet" reportage - så længe man er i stand til at leve sig ind i historien, og beskrive den så livagtigt, som havde man faktisk været til stede.

Brugbart svar (0)

Svar #11
14. juni 2022 af Stygotius

I så fald har det intet med en reportage at gøre.


Brugbart svar (0)

Svar #12
14. juni 2022 af kravlundis

Det har det jo så alligevel - i folkeskolen lægges stor vægt på genretræk. Det betyder, at så længe 'anonym2020' har styr på dem, skal det nok gå fint.

Der er ingen folkeskolelærere, der vil klandre en elev for at have "opfundet" en episode at skrive om.


Brugbart svar (0)

Svar #13
14. juni 2022 af Stygotius

Jo der er  .......hvis nogen kalder det for en "reportage".  Det vil blot vise at man ikke  har styr  på begreberne og ikke ved at en reportage er sagprosa og ikke skønlitteratur. I givet fald må man kalde det for "En tænkt begivenhed" el.lign.


Brugbart svar (0)

Svar #14
14. juni 2022 af kravlundis

Som sædvanlig er jeg udemærket klar over, hvad du mener. Denne gang tror jeg bare, at du glemmer hvordan man griber tingene an i folkeskolen.

Når man i folkeskolen skriver en reportage, handler det for læreren om at se, hvorvidt eleverne har styr på reportagens genretræk. De er, medmindre de har sagt andet, sådan set ligeglade med, om begivenheden er sagprosa eller fiktion.

Som sædvanlig tror jeg heller ikke vi bliver enige - så hvis jeg nu anerkender din pointe, så lader vi den ligge nu. Diskussionen hjælper alligevel ikke #0.

Brugbart svar (0)

Svar #15
14. juni 2022 af Stygotius

Den hjælper hvis han bliver klar over had det karakteristiske ved en reportage er.


Brugbart svar (0)

Svar #16
15. juni 2022 af Moderatoren

#0

Uanset hvad der bliver skrevet i tråden, så må du gerne skrive en fiktiv reportage. 


Svar #17
16. juni 2022 af annoym2020

#14 Som sædvanlig er jeg udemærket klar over, hvad du mener. Denne gang tror jeg bare, at du glemmer hvordan man griber tingene an i folkeskolen.

Når man i folkeskolen skriver en reportage, handler det for læreren om at se, hvorvidt eleverne har styr på reportagens genretræk. De er, medmindre de har sagt andet, sådan set ligeglade med, om begivenheden er sagprosa eller fiktion.

Som sædvanlig tror jeg heller ikke vi bliver enige - så hvis jeg nu anerkender din pointe, så lader vi den ligge nu. Diskussionen hjælper alligevel ikke #0.

Mange tak for din hjælp, men jeg har lige et sidste spørgsmål. Kan jeg godt skrive en reportage om roskilde festival? også selvom det er tre år siden??


Brugbart svar (0)

Svar #18
16. juni 2022 af Stygotius

Ja, det er da helt i orden    -så længe du kan huske væsentlige detaljer fra begivenheden, men det vil jo ofte knibe lidt med det.

Et genretræk er at det er en beskrivelse af en faktisk begivenhed. Hvis det er om noget man har fundet på, er der tale om en novelle eller måske et essay  -eller måske memoirer (erindringer).


Svar #19
16. juni 2022 af annoym2020

#18
Ja, det er da helt i orden    -så længe du kan huske væsentlige detaljer fra begivenheden, men det vil jo ofte knibe lidt med det...

Yess tusind tak for hjælpen!!??

Brugbart svar (0)

Svar #20
16. juni 2022 af kravlundis

#19
Jeg har en reportage fra 2.g liggende (som jeg fik 12 for). Den er skrevet om Christian Eriksens kollaps under EM 2020(1).

Jeg var personligt ikke inde og overvære episoden - ikke desto mindre var det opgaven.

Jeg kan sende den til dig, hvis du vil dele din e-mail.

(Man kan altså sagtens skrive om episoder man ikke selv deltog i - man gør det sågar i gymnasiet.)

Forrige 1 2 Næste

Der er 21 svar til dette spørgsmål. Der vises 20 svar per side. Spørgsmålet kan besvares på den sidste side. Klik her for at gå til den sidste side.