Religion

Etisk problemstilling?

15. juni 2022 af MN0710 - Niveau: C-niveau

Hej, 

Jeg sidder og forbereder mig til min religion eksamen, og svarer på nogle spørgsmål ift. etik. Et af spørgsmålene er hvad er en etisk problemstilling? Og jeg har simpelthen så svært ved at få sat ord på det, og så tvivler jeg bare også på mig selv. 

Er en etisk problemstilling det samme som et etisk dilemma? Er det hvor man sætter spørgsmålstegn ved etiske dilemmaer? Håber nogen kan hjælpe med at afklare:)


Svar #1
15. juni 2022 af MN0710

Ingen der kan hjælpe?:)


Brugbart svar (1)

Svar #2
15. juni 2022 af alternatingcurrent

Jeg antager, at forskellen er ifm. afklaring. En problemstilling og et dilemma er ikke det samme. En problemstilling kan svares, mens et dilemma umiddelbart ikke kan besvares - med andre ord er et dilemma et problem, som ikke bare kan løses - man kan tænke over et dilemma i lang tid.


Svar #3
16. juni 2022 af MN0710

#2

Jeg antager, at forskellen er ifm. afklaring. En problemstilling og et dilemma er ikke det samme. En problemstilling kan svares, mens et dilemma umiddelbart ikke kan besvares - med andre ord er et dilemma et problem, som ikke bare kan løses - man kan tænke over et dilemma i lang tid.

Mange tak:). Har sådan set styr på hvad et etisk dilemma er - der er både gode for og imod argumenter -, men når det kommer til en etisk problemstilling, så har jeg bare svært ved at sætte ord på det. Kunne man måske sige at det er hvor man tager et problem og stiller spørgsmål til noget af det etiske?


Skriv et svar til: Etisk problemstilling?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.