Tysk

Navneord, Verber og adjektiver

01. september 2022 af Bruger686 - Niveau: 8. klasse
Forstår ikke lige den første “Nomen”/Navneord.

Hvad skal jeg skrive på de små linjer før ordet? Er det Die, Der osv???…
Og hvorfor står der Sg., -n, Pl, Osv efter ordet??

og som det sidste spg vil jeg bare spørge om jeg har gjordt resten rigtigt :)
Vedhæftet fil: image.jpg

Brugbart svar (0)

Svar #1
02. september 2022 af rakijovic

*adgang; *tysklærer; *tilfreds (og gjort staves uden "d"!) – og du har ikke oversat einige helt rigtigt. Vi har her et eksempel på en såk. falsk ven, dvs. et ord som ligner et dansk, men ikke betyder det samme. Fx betyder dansk rolig det samme som "stille; ej oprørt", mens det på svensk betyder "morsom".

Ja, som jeg forstår det, er det meningen at du skal skrive den bestemte artikel – og således fastslå ordets køn.

"Volapykken" efter hvert ord på listen angiver pågældende ords flertalsform – fx ser du efter Anrufe endelsen -e, hvilket betyder at det hedder ein Anruf, men zwei Anrufe. Nogle ord har samme entals- og flertalsform, hvilket angives ved at der blot er en streg efter ordet (fx ein Vegetarier, zwei Vegetarie – en (såk. nulendelse).

Endelig får nogle navneord, udover flertalsendelse, også omlyd, hvilket angives med gåseøjne (fx ein Internetzugang, zwei Internetzugänge). Sg. (efter det allerførste ord, Abfahrt) står for singularis (ental), men jeg må sige at det er en tanketorsk fra redaktionens side. Dels fordi det i flertal hedder Abfahrten, og dels fordi Fahrt er hunkøn (ok, den får du gratis, hehe), så den bestemte artikel bliver i dette tilfælde die både i ental nominativ og flertal nominativ.

Men ellers ser det fint ud. Nu mangler du bare at få plottet artiklerne ind samt oversætte de sidste få ord (og korrekt oversætte "einige"), og så skulle dén ged vist være barberet. :)

- - -

Vriendelikheid is net sinisme wat 'n jol gekry het! ◄ |||| ► Ljubaznost je samo cinizam što je dobio piće! ◄ ||||

► Prietenia este doar cinism care a băut puțin alcool ! 


Skriv et svar til: Navneord, Verber og adjektiver

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.