Generelt

Biotek eller biokemi studieretning?

27. september 2022 af Sukkertop3
Hej alle

Jeg er på nuværende tidspunkt i gang med grundforløbet i 1.g, og skal meget snart til at vælge studieretning. Dog er jeg meget i tvivl over om jeg skal vælge biotek eller biokemi.
Jeg er rigtig glad for biologi, så hvis jeg skulle vælge efter interesse, ville jeg helt klart tage biokemi. Men for mig betyder det sociale miljø ligeså meget som det faglige, og jeg føler slet ikke at de folk som også overvejer at vælge biokemi, er folk som jeg fungerer godt sammen med. Med andre ord ikke “min type mennesker”. Derfor frygter jeg, at jeg vil have svært ved at få venner, hvis jeg vælger den studieretning. Og hvis jeg ikke føler mig tilpas i min klasse, så kommer jeg heller ikke til at kunne lide at gå i skole, hvilket vil forhindre meget af min læring (min erfaring fra fortiden).

Så jeg overvejer i stedet at vælge biotek, hvor jeg ved, at der er folk som minder om mig. Men problemet er, at jeg ikke er så glad for kemi, da jeg har svært ved at forstå det, så jeg er bange for, om det nu egentligt er et godt valg. Jeg kan dog godt lide de emner man har om i biokemi/biotek (nogenlunde de samme på min skole), så spørgsmålet er om jeg bare skal vælge biotek, selvom jeg synes at kemi er svært?

Mit egentlige spørgsmål er, om der er stor forskel på biotek og biokemi linjerne? Er det helt åndssvagt at vælge biotek, hvis jeg har svært ved kemi og bedre kan lide biologi, eller kommer jeg til at kunne klare mig?

Tusind mange tak på forhånd!

Brugbart svar (0)

Svar #1
27. september 2022 af hjælpimatogkemi

#0 Hej alle

Jeg er på nuværende tidspunkt i gang med grundforløbet i 1.g, og skal meget snart til at vælge studieretning. Dog er jeg meget i tvivl over om jeg skal vælge biotek eller biokemi.
Jeg er rigtig glad for biologi, så hvis jeg skulle vælge efter interesse, ville jeg helt klart tage biokemi. Men for mig betyder det sociale miljø ligeså meget som det faglige, og jeg føler slet ikke at de folk som også overvejer at vælge biokemi, er folk som jeg fungerer godt sammen med. Med andre ord ikke “min type mennesker”. Derfor frygter jeg, at jeg vil have svært ved at få venner, hvis jeg vælger den studieretning. Og hvis jeg ikke føler mig tilpas i min klasse, så kommer jeg heller ikke til at kunne lide at gå i skole, hvilket vil forhindre meget af min læring (min erfaring fra fortiden).

Så jeg overvejer i stedet at vælge biotek, hvor jeg ved, at der er folk som minder om mig. Men problemet er, at jeg ikke er så glad for kemi, da jeg har svært ved at forstå det, så jeg er bange for, om det nu egentligt er et godt valg. Jeg kan dog godt lide de emner man har om i biokemi/biotek (nogenlunde de samme på min skole), så spørgsmålet er om jeg bare skal vælge biotek, selvom jeg synes at kemi er svært?

Mit egentlige spørgsmål er, om der er stor forskel på biotek og biokemi linjerne? Er det helt åndssvagt at vælge biotek, hvis jeg har svært ved kemi og bedre kan lide biologi, eller kommer jeg til at kunne klare mig?

Tusind mange tak på forhånd!

Uanset hvilken af retningerne du vælger - Så er der kemi i begge fag 


Brugbart svar (0)

Svar #2
27. september 2022 af MentorMath

#0

Godaften.

Det er svært med valg af studieretningen. Jeg har selv haft biokemi-linjen i gymnasiet, på trods af, at hverken biologi eller kemi sagde mig det helt store i gymnasiet. Men et eller andet skulle jeg jo vælge, og ligesom mange andre også synes, er det meget tidligt man skal vælge den rigtige studieretning efter man næsten lige er startet på gymnasiet. 

Jeg forstår godt dine tanker ift., hvis ikke du føler, at folkene på biokemi er dine typer - og det er virkelig vigtigt at man føler sig tilpas i klassen og at det er ens typer. I forhold til min klasse, så kunne jeg ikke mærke forskel på, om vi var biokemi- eller matfysikklassen - selvfølgelig kan man godt komme ud for stereotyper. 

Nu har jeg ikke selv ikke haft biotek, men så vidt jeg har hørt fra folk, var undervisningen mere en blanding af biologi og kemi (hvad jeg ved i al fald.. kan ikke garantere at det er sådan alle steder), hvor fagene nok fungerer mere uafhæningt af hinanden på biokemi :))


Skriv et svar til: Biotek eller biokemi studieretning?

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.