Matematik

andengradspolynomium

06. oktober 2022 af ggx - Niveau: B-niveau

Jeg har fået en matematik aflevering for, og jeg forstår slet ikke hvordan man gør...


Brugbart svar (0)

Svar #1
06. oktober 2022 af mathon


Brugbart svar (0)

Svar #2
06. oktober 2022 af microhexa42

a) Et andengradspolynomium har maks 2 rødder. Kendetegnet ved rødderne er at f(x)=0 for disse punkter. Du skal finde de værdier for x, der opfylder, at f(x)=0. Da du får polynomiet på faktoriseret form, skal du huske hvad der sker når du ganger med 0. Indholdet i parenteserne skal derfor være lig med 0. Det kan du få på 2 forskellige måder.


Brugbart svar (0)

Svar #3
06. oktober 2022 af microhexa42

Prøv også at tegne polynomiet i et program som Geogebra. Så skulle du gerne se at rødderne ligger i de punkter du kommer frem til.

Hvis du må bruge Geogebra til eksamen, kan det være en meget nyttig måde at tjekke dit facit i lignende opgaver. Det har jeg altid udnyttet i de tilfælde, hvor det var tilladt.


Brugbart svar (0)

Svar #4
06. oktober 2022 af mathon

\begin{array}{lllllll} \textbf{a)}\\&& \textup{R\o dder er x-v\ae rdier}& \textup{som g\o r }f(x)=0\\\\&& \textup{Nulreglen giver dig:}\\&&&x=\left\{\begin{matrix} -4\\2 \end{matrix}\right. \end{array}


Brugbart svar (1)

Svar #5
06. oktober 2022 af mathon

\small \begin{array}{lllllll} \textbf{b)}\\&&f(x)=&3\cdot \left ( x^2+2x-8 \right )=\\\\&&& 3x^2+6x-24 \end{array}


Brugbart svar (0)

Svar #6
06. oktober 2022 af mathon

\small \small \begin{array}{lllllll} \textbf{c)}\\&& \textup{Parablens grenene vender opad }\left ( a>0 \right )\\\\&&\textup{og toppunktet er }\quad \left ( \frac{-b}{2a},\frac{-d}{4a} \right ) \end{array}


Skriv et svar til: andengradspolynomium

Du skal være logget ind, for at skrive et svar til dette spørgsmål. Klik her for at logge ind.
Har du ikke en bruger på Studieportalen.dk? Klik her for at oprette en bruger.